مدیریت کیفیت،بهره وری وتعالی سازمان

فرخنده نجاتی زاده دریایی1

1) دانشجویی کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه آزاد واحد بندرعباس

محل انتشار : سومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(3meaconf.com)
چکیده :
امروزه سازمان ها به مديران و كاركنان اثربخش و كارامد نياز دارند تا بتوانند به اهداف خود در جهت رشد و توسعه ي همه جانبه دست يابند. مدير به عنوان نماينده ي رسمي سازمان براي ايجاد هماهنگي و افزايش بهره¬وري در رأس سازمان قرار دارد و موفقيت سازمان در تحقق اهداف در گرو چگونگي اعمال مديريت و سبك هاي مؤثر رهبري اوست. الگو هاي رفتاري مناسب مدير در هر سازمان باعث به وجود آمدن روحيه و انگيز هي قوي در كاركنان مي شود و ميزان رضايت آن ها را از شغل و حرفه ي خويش افزايش مي دهد. تقريبًا بيشتر متخصصان علم مديريت بر اين نکته توافق دارند که سبک رهبری مجموعه ای از نگرش ها، صفات و مهارت های مديران است که بر پايه ي چهار عامل: نظام ارزش ها، اعتماد به کارمندان، تمايلات رهبری و احساس امنيت در موقعيت های مبهم شکل می گيرد. امروزه اکثر متخصصان مديريت نظير لوسير ( ١٩٩٧ )، فيدلر ( ١۹۸۸ )، هرسی و بلانچارد ( ۱۹۹۳ ) و گوردون ( ۱۹۹۴ ) معتقدند سبک رهبری يک مدير با توجه به متغيرها و عواملی که شکل می گيرد در محيط سازمانی و يا حتی خارج سازمان وجود دارد. از اين رو يک مدير می تواند در موقعيت های گوناگون سبکهای متفاوت را برای رهبری مجموعه زيردست خود برگزيند.(کوارب، 1372، 24) تحقيقات نشان داده است كه بهره وري و تعالی سازماني رابطه ي تنگاتنگي با سبك مديريت مديردارد(صاریخان،1379،16)سبك مديريت مديران، بيان كننده ي چگونگي تعامل آن ها با كاركنان تحت سرپرستي آن ها مي باشد.( ٨) موضوع افزايش بهره وری سازمان ها بدون به کارگيری مؤثر توانايی های کارکنان و انگيزه ي آن ها و ايجاد زمينه ي بروز خلاقيت و نوآوری که هنر رهبری است، ميسر نخواهد بود. بدون شك سبك مديريت مديران در هدايت صحيح كاركنان در جهت اهداف سازماني مؤثر است.
کلمات کلیدی : :مدیریت کیفیت بهره وری تعالی سازمان