بررسی اثرات اجرای آموزش مهارتهای شهروندی بر ارتقای معلومات حقوق شهروندی و رفتار زندگی جمعی کودکان و نوجوانان

بررسی اثرات اجرای آموزش مهارتهای شهروندی بر ارتقای معلومات حقوق شهروندی و رفتار زندگی جمعی کودکان و نوجوانان

علی اکبر بنی اسدی1

1) کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

محل انتشار : سومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(3meaconf.com)
چکیده :
هدف اصلی پژوهش بررسی اثرات اجرای آموزش مهارتهای شهروندی بر ارتقای معلومات حقوق شهروندی و رفتار زندگی جمعی شهروندان با تاکید بر کودکان و نوجوانان می باشد . این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری داده ها ، توصیفی پیمایشی است . به منظور بررسي فرضيه های تحقیق، پرسشنامه‌ های محقق ساخته در اختيار 384 نفر از دانش آموزان پایه چهارم و پنجم و ششم مدارس ابتدایی شهر سمنان که در برنامه های آموزشی مرکز آموزش های شهروندی شرکت کرده اند و به صورت احتمالی خوشه ای انتخاب شده بودند، قرار گرفت و اين تعداد به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند. اطلاعات پرسشنامه‌ها جمع‌آوري و در جداول مربوطه طبقه‌بندي شد و با استفاده از روشهاي آماري مناسب (توصيفي و استنباطي و با استفاده از آزمونهای کالموگراف اسمیرنف و معادلات ساختاری )، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند و نتايج حاصله حاكي از آن است كه برنامه های آموزش شهروندی ، موجب افزایش معلومات شهروندی دانش آموزان در ابعاد آپارتمان نشینی و آداب همسایه داری ، حفظ محیط زیست شهری و خانگی ، قوانین و مقررات رانندگی و ترافیک شهری و مهارتهای زندگی جمعی شده است. به عبارتي مرکز آموزش های شهروندی توانسته به اهداف از پيش تعيين شده خود نائل شود.درپايان با توجه به يافته ها ، پيشنهاداتي بيان شده است.
کلمات کلیدی : آموزش حقوق شهروندی مهارتهای شهروندی رفتار زندگی جمعی