مسئولیت پذیری اجتماعی

سيد احمد هاشمی1 مهرداد همراهي2

1) گروه مدیریت دولتی، واحد یاسوج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، یاسوج ، ایران
2) گروه مدیریت دولتی، واحد یاسوج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، یاسوج ، ایران

محل انتشار : سومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(3meaconf.com)
چکیده :
هدف پژوهش ها مسئولیت پذیری اجتماعی است. این پژوهش خواننده را با کارها و زمینه های قبلی و همچنین با حیطه موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت¬ها آشنا می سازد. در زمینه اخلاقیات کار، بیشتر تلاش ها بر تمایز بین انواع مسئولیت پذیری نهاده شده است. بدین منظور بایستی در خصوص مفهوم مسئولیت پذیری نگرش روشنی ایجاد شود. مسئولیت پذیری اغلب به نوعی ارتباط بین افراد و محیط آنها اشاره دارد. در حوزه ارتباطات بین افراد و سازمان ها، مسئولیت پذیری به پاسخگویی دلالت دارد؛ پاسخی که چیزی بیش از فرافکنی است، مثلا پاسخ هایی مانند « این روش کار ماست» یا « عوامل بازار هیچ انتخابی را برای ما باقی نمی گذارند»؛ چیزی بیش از توجیه کار نیست. در مسئولیت پذیری، نگرش فرد نسبت به اقداماتی که انجام می دهد، نیز بخشی از پاسخ او را می سازد و این پاسخ ممکن است مورد سؤال واقع شود. اقدام مسئولانه مستلزم پاسخی است که بر اساس مقاصد و انگیزه های اقدامات و فعالیت ها ارائه گردد. آزادی برای مسئولانه عمل کردن یک شرط کلی در خصوص مسئولیت پذیری است. این پیش شرط کلی را می توان به جنبه های مختلفی تقسیم کرد از جمله تمایل به اقدام، توانایی پیش بینی و دور اندیشی، امکان اقدام کردن و وجود مهارت های یک ارزیابی آگاهانه.
کلمات کلیدی : مسئولیت پذیری اجتماعی اهمیت مسئولیت پذیری اجتماعی ارزیابی سرمایه گذاران.