نقش آرم های تجاری (برند و نشانتجاری) در عملكرد شركت ملی پخش فرآوردهای نفتی استان ایلام
نقش آرم های تجاری (برند و نشانتجاری) در عملكرد شركت ملی پخش فرآوردهای نفتی استان ایلام
مجتبی کرمی1 محمد ایدی2
1) جناب آقای
2) جناب آقای
محل انتشار :
سومین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(3meaconf.com)
چکیده :
امروزه اهميت نقش آرمتجاری یا برند در خريد مشتريان به حدي است كه برخي از صاحبنظران از آن بهعنوان يك محصول كامل یادکرده و معتقدند بسياري اوقات مشتريان در عوض آنكه محصولي را خريداري نمايند، برندها را مي¬خرند. ازاینرو شناخت عوامل موثر بر اين انتخاب و بررسي ويژگي¬هاي خاص آرمتجاری اهميتي دوچندان يافته و انجام پژوهشهای متنوعي را در اين زمينه ضرورت مي¬بخشد. پژوهش حاضر نيز با اين هدف و تحت عنوان نقش آرمهای تجاری (برند و نشانتجاری) در عملكرد شركت ملی پخش فرآوردهای نفتی استان ایلام به انجام رسيده است. پژوهش حاضر از لحاظ روش ماهيتي پيمايشي، توصيفي و از لحاظ هدف ساختاري كاربردي دارد. جامعه پژوهش مشتریان مستمر خرید محصولات شرکت نفت استان ایلام و کارشناسانی است که در ارتباط مستقیم با این مشتریان هستند و نمونه آماري با توجه به فرمول کوکران 128 نفر شامل 37 نفر کارشناس شرکت نفت و 91 نفر مشتری دائمی خرید محصولات شرکت نفت استان مدنظر قرارگرفته است. طبق يافتههاي آماري بهدستآمده، 30 متغير موثر در نقش آرمهای تجاری (برند و نشانتجاری) در عملكرد شركت نقش داشتهاند که آنها را در 6 دسته كلي قرارگرفتهاند، كه از ميان اين 30 متغير، 3 متغير شامل [نامتجاری] آرم محصولات شرکت نفت مرا بهسوی خود جلب می¬کند، [نامتجاری] آرم به من کمک می¬کند که با نامتجاری شناسایی¬اش کنم، [نامتجاری] آرم به من کمک نمی¬کند که من از طریق احساسات جذب آن شوم. در دسته نخست یعنی نقش مزایایی شباهتی/ توضیحی آرمتجاری قرارگرفتهاند. دسته دوم نیز شامل 4 متغیر در گروه نقش منافع تابع سود آرمتجاری قرارگرفتهاند. در دسته سوم نیز 4 متغیر در گروه نقش گرایشات زیبایی شناسانه آرمتجاری، در دسته چهارم 6 متغیر در گروه نقش هویت/روشنی سود آرمتجاری، در دسته پنجم 7 متغیر در گروه نقش تعهد برند محصولات مصرفی مشتریان و در دسته ششم 2 متغیر در گروه نقش نمادهای دیداری متمایز آرمهای مختلف قرارگرفته است.
کلمات کلیدی :
آرمتجاری یا برند و نشانتجاری
عملكرد
شرکت پخش فراوردههای نفتی ایلام.