بررسي رابطه فن آوري اطلاعات و ارتباطات و كارآفريني سازماني با كيفيت خدمات در دانشگاه علوم پزشكي كرمان

بررسي رابطه فن آوري اطلاعات و ارتباطات و كارآفريني سازماني با كيفيت خدمات در دانشگاه علوم پزشكي كرمان

مینو محتشم ماهانی1 دکتر محمدرضا امیراسماعیلی2

1) فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان
2) دکترای مدیریت - دانشیار دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی کرمان

محل انتشار : سومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(3meaconf.com)
چکیده :
طرح پژوهشی حاضر از نظر هدف از نوع کاربردي، از نظر انجام پژوهش از نوع توصيفي-مقطعی، از نظر فرآیند اجراي پژوهش از نوع کمی و از نظر نحوه گردآوري داده ها، از نوع همبستگي مي باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان در سال 1394 تشکیل دادند. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش پرسشنامه مي باشد، به منظوري گرداوري داده ها در زمينه فناوري اطلاعات از پرسش نامه 27 سؤالی مارتینز لورنز و همکاران(2004) مشتمل بر دو قسمت استفاده گرديد. قسمت اول پرسشنامه مربوط به اطلاعات دموگرافيك جامعه ي پژوهش، قسمت دوم پرسش نامه مربوط به تأثير فناوري اطلاعات است كه به صورت طيف پنج گزينه اي طراحي گرديده است. برای تعیین تعداد نمونه ها به دليل تعداد نسبتا زياد كاركنان با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده به عنوان نمونه ي پژوهش انتخاب و وارد مطالعه مي شوند. جهت محاسبه حجم نمونه از فرمولCochran استفاده شد دراین فرمول در سطح اطمینان 95 درصد و با احتساب جامعه آماری محدود (1095═N، 5/0═p، 5/0═q، 05/0═d) ، حجم نمونه 285 نفر محاسبه گردیده است. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش پرسشنامه مي باشد، به منظوري گرداوري داده ها در زمينه فناوري اطلاعات از پرسش نامه 27 سؤالی مارتینز لورنز و همکاران(2004) مشتمل بر دو قسمت استفاده گرديد. قسمت اول پرسشنامه مربوط به اطلاعات دموگرافيك جامعه ي پژوهش، قسمت دوم پرسش نامه مربوط به تأثير فناوري اطلاعات است كه به صورت طيف پنج گزينه اي طراحي گرديده است. پرسشنامه‌ روايي آن توسط اساتيد تاييد گرديده و همچنين پايايي آن از طريق ضريب آلفاي كرونباخ تاييد شده است. داده هاي جمع‌آوري شده ابتدا در نرم افزار 21-SPSS وارد شده، سپس با استفاده از روش‌هاي موجود در آمار توصيفي شامل جداول، نمودارها و ... طبقه‌بندي و بيان مي‌شوند. همچنين براي نمايش داده ها بصورت جداول و نمودار از درصد فراواني، ميانگين و انحراف معيار استفاده مي گردد.. با توجه به آزمون انجام شده و مقدار p-value به دست آمده، با توجه به اينكه اين مقدار از سطح معني0.05 کمتر مي باشد بنابراين فرض صفر رد مي شود و ميتوان نتيجه گرفت كه بين فناوری اطلاعات و کیفیت خدمات در دانشگاه علوم پزشکی رابطه معناداري وجود دارد. قابل ذكر است كه اين رابطه ، يك رابطه مستقيم قوي مي باشد.
کلمات کلیدی : فن آوري اطلاعات وارتباطات كار آفريني سازمان كيفيت خدمات