(ظهور تعیّنات در هویت تجرّدی و خاستگاه ماهیّات در حرکت جوهری)

(ظهور تعیّنات در هویت تجرّدی و خاستگاه ماهیّات در حرکت جوهری)

بهمن حکیمان1

1) مدرس گروه معارف دانشگاه ارومیه و رئیس مرکز آموزش عالی جامع علمی کاربردی فرهنگ و هنر ارومیه، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(2rstconf.com)
چکیده :
چکیده با توجه به لایصدر الواحد الا الواحد؛ هستی بخش جهان که واحد است، چگونه اسماء الحسنی کثیره و مخلوقات متکثر، ظاهر شده اند؟ مبداء بروز هویتهای تجردی ملائکه کبری، جزئیه و مقرب که اثری از عنصریت طبیعت ندارند و خاستگاه ماهیات یعنی عرضیات از ذات جوهر از کجاست؟ معیت و حضور حق تعالی در ساکنان جبروت و ملکوت و مجردات طبیعت مادّی چگونه است؟ در پاسخ این سوالات، مرتبه غیب الغیوب مطلق واجب الوجود بالذات و سپس تجلی ذات در ذات که موجب بروز مرتبه احدیت فیض اقدس و مرتبه فیض مقدس واحدیت نموده آنگاه بررسی شد. وبیان گردیده که واجب الوجود بالغیر چگونه از واجب الوجود بالذات، نمایان گشته و ممکن الوجودات از علم باریتعالی در مرتبه کمون و عماء چگونه بروز یافتند. صادر اول یعنی حقیقت محمدیه چرا مصدر مکمن الوجودات شده با اینکه خود نیز به عبارتی ممکن الوجود محسوب میشود؟ نفس کلی یا عقل فعال جبرئیلی در ظاهر شدن مراتب امشاسپندان و واسطه های فیض که مجرد از ماده هستند حتی مجرد از صورت و معنا، چگونه منبع و خاستگاه ظهور ماهیت جوهر اول یعنی ماده المواد طبیعت شده و این همه گل و بلبل، کوه و دشت، ستارگان و کهکشانها، دنیاهای موازی و مواد مرموز ذرات بنیادی فیزیک کوانتم ایجاد شده است؟ صرفنظر از مباحث اصالت ماده یا ماهیت، بدون توجه به استدلالهای موافقان و مخالفان در این مقاله با تبیین عقلانی بیان شده که بالاخره فرشتگان غیر مادی چگونه عناصر جدول مندلیف را بوجود آورده اند؟ همچنین به سه موضوع پرده اول(حجاب ستر در مقام لاتعین، عماء ، فیض اقدس) و پرده دوم ( فیض مقدس ، وجود منبسط، حقیقت محمدیه) و پرده سوم (طبیعت مادی ، ماهیت ، هیولا، جوهر و عرض ، حرکت جوهری در فیزیک کوانتم ) در این مقاله بررسی شده است. واژگان كليدي: واحد، کثرت، تعینات تجردی، ماهیات عنصری
کلمات کلیدی : واژگان كليدي: واحد کثرت تعینات تجردی ماهیات عنصری