نگاهی کمینه گرایانه به آموزش فعل زبان فارسی در مدارس غیر فارسی زبان (کرد زبان) و معرفی عامل تداخل

نگاهی کمینه گرایانه به آموزش فعل زبان فارسی در مدارس غیر فارسی زبان (کرد زبان) و معرفی عامل تداخل

سیدجمال حسینی1 فرشته سهامی2

1) کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی
2) دانشجوی کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی پیام نور تهران جنوب

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(2rstconf.com)
چکیده :
در این پژوهش تلاش شده است تا یکی از عوامل در فراگیری و آموزش فعل زبان فارسی در مدارس غیرفارسی زبان (کرد زبان) مورد تحلیل و کاوش قرار گیرد. با شناخت و شناسایی عوامل تداخل در آموزش هر زبان دومی موفقیت چشم‌گیری در آموزش آن زبان روی خواهد داد. رابطه مطابقت یکی از عوامل بسیار موثر در تداخل امر آموزش زبان فارسی در مدارس کرد زبان می‌باشد، که در رویکرد برنامه کمینه‌گرا مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته است. دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره دوم مدرسه شبانه‌روزی در منطقه زیویه سقز جامعه آماری را تشکیل داده‌اند روش تحقیق میدانی -کتابخانه‌ای بوده است همچنین شم زبانی نویسنده نیز یکی از منابع مورد استناد در جمله‌های کردی در این پژوهش می‌باشد. در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که زمان و نوع گزاره‌ها در تنوع ایجاد رابطه مطابقت میان سازه‌های نحوی در زبان کردی برخلاف زبان فارسی فعال و مؤثرند.
کلمات کلیدی : رابطه مطابقت تداخل مشخصه برنامه کمینه‌گرا افعال مفعولی افعال لازم گزاره