. بررسی ارتباط هوش سازمانی با یادگیری سازمانی در بین مدیران مدارس شهرستان پاکدشت

. بررسی ارتباط هوش سازمانی با یادگیری سازمانی در بین مدیران مدارس شهرستان پاکدشت

نرگس اکبری1

1) narges akbari

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(2rstconf.com)
چکیده :
هوش سازمانی با تکیه بر هوش انسانی ، منبع نامحدودی از سرمایه های فکری است که اگر به درستی شناسایی و مدیریت شود توانایی انعطاف پذیر ی سازمان را در انطباق با نیاز های بومی ، ملی ، جهانی افزایش می دهد . هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه هوش سازمانی با یادگیری سازمانی در مدیران مدارس شهرستان پاکدشت بود، در این پژوهش از روش توصیفی و از نوع همبستگی استفاده شده است، جامعه آماری پژوهش شامل تمام مدیران مدارس سه مقطع تحصیلی شهرستان پاکدشت 260 نفر در سال تحصیلی 94-93 بود که با استفاده از فرمول کوکران از روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای نسبی متناسب با حجم ، 176 نفر از آنها بعنوان نمونه انتخاب شدند، برای گردآوری داده¬ها از دو پرسشنامه یادگیری سازمانی (ظهیرآبادی، 1389) و هوش سازمان (آلبرشت، 2003) ترجمه، ابزری و ستاری و قهفرخی، 1385) استفاده شده است، که روایی آن¬ها توسط کارشناسان مورد تایید قرار گرفت و همچنین پایایی پرسش¬نامه¬ها از طریق آزمون الفبای کرونباخ به¬ترتیب 87% و 93% بدست آمد، داده¬های گردآوری شده با استفاده از روش¬های آمار توصیفی فراوانی میانگین، انحراف معیار و درسطح آمار استنباطی آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و رگرسیون دو متغیر برای تجزیه و تحلیل استفاده شد ، نتایج نشان داد که ابعاد هوش¬سازمانی (چشم¬انداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد، کاربرد دانش و فشار عملکرد ) در گروه آزمون با یادگیری سازمانی رابطه مثبت معناداری دارند، همچنین نتایج مدل یادگیری سازمانی از طریق مولفه¬های هوش سازمانی نشان داد که میزان واریانس تبیین شده یادگیری سازمانی توسط متغیرهای روحیه، میل به تغییر، کاربرد دانش، عملکرد سازمانی برابر 65% است .
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی : هوش سازمانی یادگیری سازمانی مدیران مدارس پاکدشت