حاکمیت مطلوب در اسناد بین الملل

سید زین العابدین موسوی1

1) دانشجوی دکترای حقوق بین الملل عمومی دانشگاه آزاد اسلامی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(2rstconf.com)
چکیده :
از لحاظ فلسفه سیاسی، درباره قدرت و حاکمیت سیاسی، دو پرسش مطرح میشود که باید به آن پاسخ داد: یکی اینکه منشا حاکمیت چیست؟ یعنی قدرت در کجاست و از چه کسی ناشی میشود. و دوم اینکه حق فرمانروایی با کیست و چه کسی باید فرمانروا باشد. درباره سوال اول نظریههای مختلفی ابراز شده است که اهم آنها نظریه الهی (تئوکراتیک) و نظریه حاکمیت مردم (دموکراتیک) است. مدافعان نظریه حاکمیت تئوکراتیک معتقدند که منشا قدرت سیاسی خداست و بر این باورند که زمامداران، قدرت خود را از خداوند به دست میآورند. اما به عکس طرفداران نظریه حاکمیت مردم، عقیده دارند که منشا قدرت سیاسی، خود مردم هستند و زمامداران قدرت خود را از آنها میگیرند. به طوری که ملاحظه میشود نظریه اول قدرت را مربوط به ماورالطبیعه ارتباط میدهد که افراد در به وجود آمدن آن چندان نقشی ندارند در صورتی که نظریه دوم قدرت را امری کاملا بشری و از امور این جهان تلقی میکند و برای افراد در حکومت نقش فعال قائل است. اما درباره اینکه در یک جامعه سیاسی، حق فرمانروایی با کیست و چه کسی باید فرمانروا باشد. باید در نظر داشت که این سوال ارتباط نزدیکی با سوال اول دارد و در واقع مسئله مشروعیت قدرت و مشروعیت فرمانروایان را مطرح میکند، زیرا اگر قدرت را ناشی از خداوند بدانیم فرمانروایی حق آنهایی خواهد بود که در نظر مردم از چنین اعتباری برخوردار هستند. و به عکس اگر قدرت را ناشی از مردم بدانیم فرمانروایی حق مسلم و مشروع افرادی خواهد بود که از راه انتخابات آزاد برگزیده میشوند.لذا ما در اين مقال برآن هستيم علاوه بر تعريف مختصرص از حاكميت به بررسي حاكميت مطلوب در اسناد سازمان هاي بين المللي بپردازيم. واژگان كليدي: حاكميت، اسناد بين المللي،دموکراتیک،تئوکراتیک
کلمات کلیدی : حاكميت اسناد بين المللي دموکراتیک تئوکراتیک