گیربکس معکوس دنده

بهرنگ محجوب بهروز1 هادی منجیری2 محمد جواد نجفی اندرور3

1) نویسنده
2) نویسنده
3) نویسنده

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(2rstconf.com)
چکیده :
مسئله مورد مطالعه درمورد گیربکس های برگشتی است . در کاربردهایی که موقعیت اختلاف دور شافت خروجی نسبت به شافت ورودی اهمیت ویژه ای داشته باشد ، برگشت انتقال یک مکانیزم اجتناب ناپذیر است . گیربکس ها یکی از اعضای سیستم انتقال قدرت می باشد وظیفه گیربکس ها تبدیل دور و گشتاور بوده ،گیربکس وظیفه دارد که گشتاور (قدرت) و دور را تغییر داده و دور را کم قدرت را زیاد یا بلعکس دور را زیاد و قدرت را کم کند . هدف پژوهش در حالت برگشت گیربکس می باشد . به طور خلاصه گیربکسی که در حالت رفت افزایش قدرت را دارد به طور برگشت افزایش سرعت را در پی دارد . یافته ها و نتایج این پژوهش ساخت و اختراع گیربکسی معکوس دنده ، که بر خلاف تمامی گیربکس های موجود و معمول که تا کنون اختراع شده اند ، کار می کند . به طوری که مسیر رفت آن با مسیر برگشت آن فرق می کند اما براساس همان شفت های اصلی ، یعنی نوع جدیدی از گیربکس می باشد که اگر شفت ورودی افزایش قدرت همراه داشته باشد ، همان گیربکس بصورت برعکس از طرف شفت خروجی به کار گیریم ، خروجی آن درشفت دیگر افزایش سرعت نخواهد بود .
کلمات کلیدی : گیربکس گشتاور افزایش دور برگشت انتقال