تجلی باغ در قالی و نگارگری دوره صفوی

سونیا نوری تلچگاه1 مهدی محمدزاده2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز
2) عضو هیت علمی و دانشیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(2rstconf.com)
چکیده :
این پژوهش جهت بررسی ساختار شناسانه طرح، نقش و ترکیب¬بندی موجود در قالیهای دوره صفویه صورت گرفته که به اصول صحیح تناسبات بکار گرفته شده در قالیها و ارتباط آنها با یکدیگر پرداخته است، تا از این طریق به طراحی باغ و عناصر آن در این دو حوزه تصویری دست یافت. پژوهش حاضر¬ از نوع توصیفی- تحلیلی بوده، تجزیه و تحلیل اطلاعات به شیوه جزیی نگر(استقرایی) است که بررسی آن به شیوه کیفی و کمی از طریق اطلاعات آماری صورت گرفته است. بخش اصلی این مقاله بر اساس مطالعات کتابخانه¬ای، استفاده از تصاویر موجود در وب سایت موزه¬ها و مطالعات میدانی انجام شده است، یافته¬های بدست آمده نشان می¬دهد که بیش از 90% نقشمایه های موجود در فرشهای دوره صفویه هماهنگ و دارای در طرح و نقش یکسانی هستند و همچنین تفاوتی اندکی¬¬ به میزان 10% نیز مشاهده شده است. اطلاعات و آمارهای بدست آمده از این پژوهش نشان می¬دهد که در بیشتر قالیها استفاده از اصول هندسی، رنگ آمیزی صحیح، کاربرد طراحی سنتی، شیوه طبیعت¬گرایی، هماهنگی بین نقشمایه¬ها و نوآوری در طرحها باعث ماندگاری و تجلی باغ در قالی دوره صفویه شده است.
کلمات کلیدی : قالی باغی نگارگری دوره صفوی نقشمایه