تاثیر انجام فعالیت های خارج از کلاس بر یادگیری مفاهیم درس ریاضی

تاثیر انجام فعالیت های خارج از کلاس بر یادگیری مفاهیم درس ریاضی

اعظم زارع1

1)

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(2rstconf.com)
چکیده :
مقاله ی حاضر در سال تحصیلی 95-94 تحت عنوان: « تأثیر انجام فعالیت های خارج از کلاس بر یادگیری مفاهیم درس ریاضی» انجام شده و هدف اصلی آن، بررسی تأثیر فعالیت های خارج از کلاس بر یادگیری مفاهیم درس ریاضی می باشد. محقق با استفاده از روش های علمی (مطالعه و مصاحبه) به منظور کسب داده های لازم، از منابع گوناگون تحقیق مانند: کتاب ها، مجلات، اینترنت و همکاران استفاده نموده و پس از ارائه نظرات اندیشمندان در مورد بازیها و سرگر می های ریاضی که یکی از فعالیت های خارج از کلاس درس ریاضی می باشد، به چند نمونه از این نوع بازی ها و سرگرمی ها اشاره کرده است، از جمله: 1. تشکیل انجمن کودکان ریاضی دان جهت ایجاد خلاقیت دانش آموزان2. تبدیل کلاس ریاضی به کارگاه علمی عملی جهت ایجاد توانایی درک محتوای ریاضی و انجام فعالیت هایی مانند: ساخت وسایل کمک آموزشی توسط دانش آموزان، انجام فعالیت های عملکردی و کاربردی بر اساس تفاوت های فردی، نیاز ها و علایق آنان، ارزش یابی فعالیت ها به صورت لایه ای و ارائه بازخوردهای مناسب، انجام بازی ها و سرگرمی های هدفدار 3. تنظیم شبکه ی تلویزیونی ویژه ی کودکان جهت پرورش ذهن خلاق و آزاد. در پایان به این نتیجه دست یافت که: استفاده از بازی ها و فعالیت های متنوع و متناسب با هدف هر درس، توجه به تفاوت های فردی، نیازها و علایق دانش آموزان، توجه به تقویت حافظه ی دیداری و شنیداری و در نظر داشتن پرورش دقت و توجه فراگیران، هم چنین ارائه فعالیت های متنوع و جذاب، علاوه بر افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ریاضی، یادگیری آنان نیز تعمق می یابد. واژگان کلیدی: ریاضی، بازی، علاقه مندی، فراگیران
کلمات کلیدی : ریاضی بازی علاقه مندی فراگیران