بررسی رابطه ی حمایت اجتماعی و خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز

بررسی رابطه ی حمایت اجتماعی و خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز

خدیجه سعادتمند1 حمدالله افشین2 وحید سیاوشی3 یاسر بولاقی4

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران-
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران-
3) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران-
4) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران-

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(2rstconf.com)
چکیده :
بهزیستی مفهوم پویایی است که شامل سه بعد روان¬شناختی، اجتماعی و ذهنی، همچنین رفتارهای مرتبط با سلامتی می باشد. در فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد، بهزیستی به عنوان حالت خوب بودن یا خوب عمل کردن در زندگی، شاد بودن، سالم بودن، موفق بودن و آرامش روانی و جسم تعریف شده است، همچنین بهزیستی دربرگیرنده ی تلاش برای کمال و تحقق توانایی های واقعی فرد است. لذا با توجه به اهمیت بهزیستی روانشناختی هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه حمایت اجتماعی و خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان بود. روش پژوهش، توصيفي و از نوع همبستگي بود. جامعه آماری پژوهش همه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 94-93 بودند. تعداد 200 دانشجو با روش طبقه ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس چند وجهی حمایت اجتماعی ادراک شده، مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و مادوکس و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف بود. داده ها از طریق تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون با نرم افزار SPSS16 بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان داد که حمایت اجتماعی و خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی رابطه معناداری دارد(P<0.05) . همچنین حمایت اجتماعی بیشتر از خودکارآمدی تبیین کننده متغیر بهزیستی روانشناختی است. در نهایت براساس یافته های این پژوهش می توان حمایت اجتماعی و خودکارآمدی را به عنوان متغیرهای مؤثر بر افزایش بهزیستی روانشناختی معرفی کرد
کلمات کلیدی : حمایت اجتماعی خودکارآمدی بهزیستی روانشناختی