بررسی نقش رسانه های جمعی برجامعه پذیری جوانان

قربانعلی سبکتکین ریزی1 راضیه محبوبی2

1) دکترای جامعه شناسی
2) دانشجوی ارشدجامعه شناسی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(2rstconf.com)
چکیده :
مقاله حاضر با هدف بررسي نقش رسانه ها در جامعه پذيري سياسي جوانان انجام پذيرفت. روش تحقيق به صورت اسنادي بود. به گونه اي كه ابتدا با استفاده از كتب، مقالات فارسي و لاتين به مطالعات ابتدايي پرداخته و پس از تعيين اهداف و سوال هاي تحقيق؛ چهار بعد سياسي ـ فرهنگي و اجتماعی ـ تبليغاتي و اطلاع رساني به عنوان نقش كاركردهاي رسانه ها در جامعه پذيري سياسي جوانان تعيين و شناسايي شد. سپس با شاخص سازي هاي بدست آمده و طراحي مدل مفهومي ابعاد عملياتي شدند و با توجه به نظريه ها و پيشينه موضوع؛ چنين نتيجه گرفته شد كه رسانه ها يكي از مهمترين عوامل در جامعه پذيري سياسي جوانان مي باشند. با توجه به گسترش تكنولوژي و هجوم فن اوري هاي نوين ارتباطي واستفاده گسترده جوانان ازآنها،نقش رسانه ها درجامعه پذیری جوانان پررنگ تر از گذشته شده است. ابعاد تبليغاتي؛ سياسي؛ فرهنگي ـ اجتماعي رسانه ها همگي در جامعه پذيري سياسي جوانان نقش دارند.
کلمات کلیدی : جامعه پذیری سیاسی رسانه جمعی هویت گروهی هنجارها جوانان کنش متقابل.