بررسی چالشها و مشکلات مدیریت و اطلاع رسانی در ایران

مهدی نژادفرحانی1

1) دانشجوی کارشناسی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(2rstconf.com)
چکیده :
مدیریت و اطلاع رساني، يكي از ضرورتهاي عصر حاضر است و در كشور ما به ويژه، با عنايت به شروع پساتحریم، ضرورت آن بيشتر محسوس است. متاءسفانه موانعي بر سر راه است كه نه تنها ما؛ بلكه اغلب كشورهاي مشابه ما با آن دست به گريبان اند. در اين مقاله، ضمن تعريف مختصري از مديريت و اطلاع‌رساني، به موانع دهگانه در اين زمينه پرداخته خواهد شد. اين موانع عبارت اند. از: 1. عدم عنايت به تفكر منظم و منطقي در كارها، 2. عدم توجه به نظام در اطلاع رساني، 3. حاكميت تفكر بخشي، 4. نبود روحيه جمعي 5. عدم ثبات در مديريتها 6. نبودن پيگيري و نظارت 7. جدي نگرفتن تحقيقات از طرف مقامات مسوءول براي محققان داخلي، 8. مشكل زبان 9. عدم تفاهم و يا ارتباط بين اطلاع رسانان و متخصصان كامپيوتر، 10. حلاوت تماس و يا ارتباط با خارج كه اثرات اين موانع در موارد زير تجلي مي يابد: a) بريدگي، انقطاع و انسداد در كار اطلاع رساني، b) در هم برهمي و بلاتكليفي، c) حبس اطلاعات، d) توليد اطلاعاتي كه ضروري نيست، e) زمينه سازي براي ورود اجنبي. توصيهء اصلي در اين مقاله، اين است كه بايد به خويشتن بازگشت و هر چه سريع‌تر نظامي را براي گردآوري ذخيره و بازيابي اطلاعات طراحي كرد و پذيرفت.
کلمات کلیدی : اطلاع رساني ؛ مديريت اطلاع رساني ؛ ايران ؛ موانع اطلاع رساني