برداشت از مفاهيم بنيادي معماري ايرانی و مدرن و تلفیق آن بر معماری فرهنگسراها

برداشت از مفاهيم بنيادي معماري ايرانی و مدرن و تلفیق آن بر معماری فرهنگسراها

یاور اسمعیلی سفیده خوان1 محمد جدیری عباسی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی معماری، دانشگاه آزاد واحد بین المللی جلفا
2) مربی و عضو هیئت علمی، دانشگاه آزاد واحد اهر

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(2rstconf.com)
چکیده :
چکیده در شكل‏گيري معماري ايران، نظر، جهان‏بيني و تفكر ارتباط بسيار نزديك با فضا داشته است. اين امر ممكن است در مرحله اول جستجوگر حل مسائل جوي و اقليمي بوده باشد ولي در مراحل تكميلي،ذهنيتي مشهود است كه در آن كليه تحولات عقلاني و تخيلات معنوي نفوذ كرده‏اند.همان‏گونه كه پيوند نگاه به دنيا و زندگي در جوشش مكان‏ها و فضاها در تمامي ساختمان‏هاي معماري سنتي به چشم مي‏خورد. تصور قرار گرفتن در فضایی پر از حس ناب زندگی ایرانی برای همه ی ما جذاب است، اما آنچه که در این میان جذابیت دو چندان برای ما دارد تلفیق حال و هوای ایرانی به سبک و سیاقی مدرن است، که معماران برجسته این المان های ایرانی را به خوبی با فضای مدرن امروزی تلفیق کرده اند. تحقیق حاضر به بررسی معماری ایرانی و مدرن و تلفیق آن بر معماری فرهنگسرا پرداخته است. لذا نیاز به طراحی یک مجموعه که علاوه بر احیای هویت فرهنگی در شهر، نقش موثری در جذب گردشگر فرهنگی برای رونق اقتصادی کشورنیزداشته باشد، احساس می گردد. این مقاله با هدف شناساندن، معرفی و بررسی معماری ایرانی و مدرن وتاثیرات تلفیقی آن بحث میکند.روش مورد استفاده شده در این تحقیق مطالعات تطبیقی اسنادی می باشد.
کلمات کلیدی : واژه های کلیدی: گرایش اجتماعی فرهنگسرا درونگرایی معماری مدرن