بررسی نحوه جذب مخاطب در شبکه های ماهواره ای

محمد معین الدینی1 محمد رضا خلیلی زیدانلو2

1) استاد راهنما
2) پژوهش یار

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(2rstconf.com)
چکیده :
این مقاله باهدف نحوه جذب مخاطب در شبکه های ماهواره ای وبا شیوه مطالعه کتابخانه ای و به صورت کاربردی انجام پذیرفته است. در حال حاضر بيش از سي شبکه فارسي زبان از امريکا و اروپا براي ايرانيان برنامه پخش مي کنند که از طريق گيرنده هاي ماهواره اي در کشور دريافت مي شوند. عمده ترين برنامه هاي اين شبکه ها را سريال هاي خانوادگي تشکيل مي دهند. موضوع اصلي اکثر اين برنامه‎ها، روابط خانوادگي و زناشويي است. در اين سريال ها مخاطب به وفور با مردان و زناني روبرو مي شود که با چند جنس مخالف به طور همزمان رابطه دارند. نقطه عطف اين سريال ها هم جايي است که زن يا مرد به خيانت همسر خود پي مي برد، و براي انتقام گرفتن، رابطه جديدي را با فرد ديگري برقرار مي کند. با تماشاي چنين برنامه‎هايي مخاطب به بازنمايي مفاهيم بنياديني دست مي زند که در آن با تفاوت‎ها سروکار دارد، موضوعي که با احساسات، نگرش ها، عواطف و اضطراب در بيننده همراه است. مسئله ابعاد و عمق تأثيرات تلويزيون بر جامعه، موجب شده كه صاحب ‌نظران در غرب، نقش تلويزيون را فراتر از يك رسانه صرف و واسطه انتقال پيام بدانند و لذا براي آن تأثيرات ساختاري، بنياني و ماندگار در فرهنگ قائل‌اند. پژوهشگر در مطالعه حاظر به نحوه جذب مخاطب در شبکه های ماهواره ای پرداخته و در نهایت تاثیر این رسانه ها را بر هویت انسان مورد تحلیل قرار خواهد داد.
کلمات کلیدی : جذب مخاطب ماهواره رسانه