فضای باز نمایشی از دیدگاه منظر شهری با رویکرد ارتقاء تعاملات اجتماعی
فضای باز نمایشی از دیدگاه منظر شهری با رویکرد ارتقاء تعاملات اجتماعی
حامد بالسینی1 منصوره رضاسلطانی2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
2) استادیار گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
محل انتشار :
سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین درعمران، معماری و شهرسازی(3cauconf.com)
چکیده :
در دهه های اخیر رشد شهر نشینی و توجه صِرف به الزامات فیزیکی و کم توجهی به فضاهای عمومی که بستری برای ارتباط میان مردم میباشند و نقش مهمی در سرزندگی شهرها ایفا میکنند، سبب بروز مشکلاتی در زمینه نیازهای روانی و اجتماعی شهروندان شده است. با توجه به اینکه تعداد جوامع شهری رو به افزایش است و به لحاظ ظاهری نیز این جوامع شبیه به شهر میباشند، فقدان عناصر مربوط به روح و روان کاربران، تاثیر زیادی بر عدم احساس تعلق و مشارکت عمومی شهروندان، داشته است. بنابراین جهت تقویت مشارکت کاربران در امور شهری نیازمند شناخت دقیق عوامل موثر در این زمینه هستیم و استفاده از هنر و بویژه هنرهای نمایشی بواسطه ملموس بودن میتواند ابزار بسیار مناسبی در این زمینه باشد. هنرهای نمایشی همواره نقش مهمی در برقراری تعاملات اجتماعی و ارتقاء سطح فرهنگی ایفا کرده و ملوسترین ابزار برای بیان مضامین فلسفی، عقیدتی و موضوعات اجتماعی و انسانی میباشد. انسانها به عنوان عنصر اصلی در رابطه با شکل گیری شهرها نیازمند تامین حس دوست داشتن، دوست داشته شدن، در کنار جمع بودن، کشف تجارب جدید و غیره میباشند که برآورده شدن این نیازها، مستلزم وجود قرارگاههای کالبدی است که در این زمینه فضاهای عمومی در شهرها بیشترین پتانسیل را دارند و ارتقاء کیفیت این فضاها موجب سرزندگی اجتماعی و تقویت تعاملات اجتماعی خواهد شد. بدین منظور با بررسی و جمع بندی نظرات صاحبنظران پیرامون مؤلفه های مؤثر بر کیفیت فضاهای عمومی ، هفت مؤلفه تأثیرگذار بر ارتقاء کیفی این فضاها در جهت افزایش تعاملات اجتماعی شهروندان استخراج گشته و مورد تأکید قرار گرفت. توجه به چنین مؤلفه هایی در طراحی فضاهای شهری می تواند در بهبود ارتباطات و تعاملات اجتماعی شهروندان مؤثر بوده و زمینه ای برای جامعه ای پویا فراهم گردد.
کلمات کلیدی :
فضای باز
منظر شهری
فضاهای عمومی
تعاملات اجتماعي