بکارگیری نت مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM) جهت تعیین استراتژی نت تجهیزات در حفاری مکانیزه مترو با دستگاه حفار TBM (مطالعه موردی: خط 7 متروی تهران)

بکارگیری نت مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM) جهت تعیین استراتژی نت تجهیزات در حفاری مکانیزه مترو با دستگاه حفار TBM (مطالعه موردی: خط 7 متروی تهران)

مرتضی رعیتی1 توحید مقتدر2

1) استادیار و عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر – ایران
2) دانشجوی دکتری مهندسی عمران – مهندسی مدیریت ساخت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری – ایران

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین درعمران، معماری و شهرسازی(3cauconf.com)
چکیده :
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل و شاخص هاي ارزیابی نت مبتنی بر قابلیت اطمینان در سازمان قطار شهری تهران می باشد.ابتدا سه عامل اصلی در ارزیابی نت مبتنی بر قابلیت اطمینان که عبارتند از:-1عامل مدیریتی؛ - 2 عامل فنی، 3- عامل نیروي انسانی، شناسایی شدند.سپس با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون به وزن دهی شاخص ها ي بعد مدیریتی، فنی و نیروي انسانی پرداختیم. آنگاه با توجه به اوزان محاسبه شده حاصل از آنتروپی، به درجه اهمیت شاخص های ارزیابی (RCM) پرداختیم. نتایج نشان می دهد که دسترسی به اطلاعات دستگاه ماشین آلات(دستگاه حفار TBM) بیشترین وزن را نسبت به نه عامل دیگر در عوامل ده گانه شاخص های ارزیابی مدیریتی و فنی و نیروی انسانی نشان می دهد. از اینرو با استفاده از روش FMEA ،حالات شکست بالقوه(مولفه های ریسک پتانسیل خطر) در حفاری مکانیزه با استفاده از دستگاه TBM که قابل پیش بینی بودند شناسایی شده و درمرحله بعدی عدد اولویت ریسک مولفه های شناسایی شده با آنالیز احتمال وقوع و شدت اثر و قدرت تشخیص ریسک محاسبه شد.در نهایت بر اساس عدد اولویت ریسک ، نوع نت پیشگیرانه یا نت اصلاحی در اجرای نت مبتنی بر قابلیت اطمینان(RCM) حفاری مکانیزه خط 7 متروی تهران با مدل تعیین استراتژی نگهداری بر اساس سه پارامتر S,O,D(در روش FMEA ) ارایه گردید.
کلمات کلیدی : نگهداري و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینانRCM)) حفاری مکانیزه دستگاه حفارTBM تحلیل FMEA ریسک.