بررسی تاثیر هوش معنوی مدیران در بالا بردن انگیزه پیشرفت معلمان (نمونه موردی :آموزگاران اموزش و پرورش ناحیه ی ۲ شهر اهواز)

بررسی تاثیر هوش معنوی مدیران در بالا بردن انگیزه پیشرفت معلمان (نمونه موردی :آموزگاران اموزش و پرورش ناحیه ی ۲ شهر اهواز)

بهاره برون1 زینب خدادادی2 طیبه نیکبخت3

1) کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ازاد واحدعلوم و تحقیقات اهواز
2) کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ازاد واحدعلوم و تحقیقات اهواز
3) کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ازاد واحدعلوم و تحقیقات اهواز

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی(3hpsconf.com)
چکیده :
آﻣﻮزش زﯾﺮﺑﻨﺎي اﺻﻠﯽ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻫﺎي ﻋﻠﻤﯽ و ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ در ﺟﻬﺎن اﻣﺮوزي ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺗﻤﺪﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺸﺮ اﻣﺮوزي ﺑﻪ وﺟﻮد آن اﻓﺘﺨﺎر ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، در ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻧﺘﯿﺠﻪ اﻧﺒﺎﺷﺖ ﺗﺠﺮ ﺑﻪ ﻫﺎ و اﻧﺘﻘﺎل آن از راه آﻣﻮزش از ﻧﺴﻠﯽ ﺑﻪ ﻧﺴﻞ دﯾﮕﺮ اﺳﺖ و ﮐﺸﻮري ﮐﻪ ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي ﻻزم ﯾﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻋﻠﻤﯽ را ﺑﻪ دﺳﺖ آورد، ﻋﻠﺖ اﺻﻠﯽ را ﺑﺎﯾﺪ در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﺧﻮﯾﺶ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﮐﻨﺪ و ﺑﺎ رﻓﻊ ﻣﻮاﻧﻊ و ﻣﺸﮑﻼت ﻣﻮﺟﻮد در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻗﻄﻊ، ﺧﻮاﻫﺪ ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻫﺎي ﻓﺮاوان در ﻫﻤﻪ زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎ دﺳﺖ ﯾﺎﺑﺪ .در این مقاله به ﺑﺮرﺳﯽ تاثیر ﻫﻮش ﻣﻌﻨﻮي ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎ اﻧﮕﯿﺰه ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ آﻣﻮزﮔﺎران آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻧﺎﺣﯿﻪ ۲ اﻫﻮاز اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﺪﯾﺮان(۳۲۵ نفر‌) و ﻣﻌﻠﻤﺎن (۴۲۵۶ نفر) آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻧﺎﺣﯿﻪ ۲ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽدهدﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان، ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺮ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮي ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده، اﻋﻀﺎي ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎري، اﻧﺘﺨﺎب و ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﺑﯿﻦ آﻧﻬﺎ ﺗﻮزﯾﻊ ﮔﺮدﯾﺪ، ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ آﻟﻔﺎي ﮐﺮوﻧﺒﺎخ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ و رواﯾﯽ آن ﺗﻮﺳﻂ ﺗﮑﻨﯿﮏ رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮا رواﯾﯽ ﺗﺸﺨﯿﺼﯽ و رواﯾﯽ ﺳﺎزه _ ﻫﻤﮕﺮا (ﻧﺮم اﻓﺰار ﻟﯿﺰرل) ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻫﻮش ﻣﻌﻨﻮي ﻣﺪﯾﺮان و ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎي آن ﺑﺮ اﻧﮕﯿﺰه ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﻌﻨﺎداري دارد .
کلمات کلیدی : ﻫﻮش ﻣﻌﻨﻮي ﻣﺪﯾﺮان اﻧﮕﯿﺰه ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻣﻌﻠﻤﺎن