فضای مجازی، جامعه پذیری ثانویه و هویت ملّی (مورد مطالعه: دانش آموزان شهر ساری)

فضای مجازی، جامعه پذیری ثانویه و هویت ملّی (مورد مطالعه: دانش آموزان شهر ساری)

رضا روحی1 رزیتا سعیدی فر2 مهدی عالی نژاد3

1) دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران -
2) کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن -
3) کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه یزد -

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی(3hpsconf.com)
چکیده :
مقاله حاضر به بررسی میزان استفاده از فضای مجازی و ارتباط آن با جامعه پذیری ثانویه و به تبع آن هویت ملّی دانش آموزان شهر ساری پرداخته است. روش تحقیق در این پژوهش پیمایش بوده و برای سنجش متغیرها از پرسشنامه در قالب طیف لیکرت و همچنین برای سنجش اعتبار و روایی طیف، از اعتبار صوری و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. جامعه آماری مورد پژوهش را كلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ساری تشکیل می دهند. حجم نمونه 384 نفر و شیوه نمونه گیری، خوشه ای چندمرحله ای بوده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین متغیرهای درآمد والدین، میزان استفاده کاربران از فضای مجازی و جامعه پذیری ثانویه با هویت ملّی رابطه معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان می دهد که متغیرهای استفاده از فضای مجازی و جامعه پذیری ثانویه در مجموع 14% از واریانس متغیر وابسته را تبیین می کنند.
کلمات کلیدی : فضای مجازی جامعه پذیری ثانویه هویت ملّی