بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر عزت‌نفس و الگوهای ارتباط خانوادگی زنان روستایی

بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر عزت‌نفس و الگوهای ارتباط خانوادگی زنان روستایی

دکتر مولود کیخسروانی1 خاتون باباحسنی2 آمنه امیدی3

1) استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد بوشهر
2) دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد بوشهر
3) کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی(3hpsconf.com)
چکیده :
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر عزت نفس و الگوهای ارتباط خانوادگی در زنان است. حجم نمونه در این پژوهش 40 نفر که به روش نمونه‌گیری تصادفی انجام شد.آزمودنی‌ها در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند.ابزار اندازه گیری، مقیاس تجدیدنظر شده الگوهای ارتباط خانواده و پرسشنامه عزت‌نفس روزنبرگ می باشد. ابتدا آزمودنی‌ها در معرض پیش‌آزمون قرار گرفتند سپس عمل آزمایشی روی گروه آزمایش اعمال شد. در این مدت برای گروه کنترل هیچ‌گونه عمل آزمایشی اعمال نشد.در پایان هردوگروه به وسیله پس‌آزمون مورد اندازه‌گیری قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از آمار توصیفی (میانگین و انحراف‌معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفاده شده است. پژوهش حاضر دارای یک فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی می‌باشد.پس از اجرای پژوهش و تجزیه و تحلیل، داده‌های آماری بیانگر آن است که فرضیه‌های پژوهش همگی با 95/0 اطمینان مورد تائید قرار گرفتند.
کلمات کلیدی : مهارت‌های زندگی عزت نفس الگوهای ارتباط خانواده.