حقوق اقلیت در اسلام ،ایران و غرب

روشنک هوشیارگر1 سمیرا ارغند2

1) سطح 3 حوزه علمیه و کارشناسی دانشگاه آزاد
2) کارشناسی ارشد معماری

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی(3hpsconf.com)
چکیده :
بدیهی است که تأ مین حقوق همه افراد ،صرف نظر از وضعیت اقلیتی آنها، اشخاصی را که متعلق به اقلیتها هستند نیز ، به عنوان افراد یک جامعه در بر میگیرد . حقوق اقلیتها از موضوعات مهم جامعه بین المللی ویکی از مسایل مبتلا به حقوق بشر دنیای ما است.امروزه از سوی سازمان ملل و نهادهای تخصصی آن ، تلاشهای زیادی جهت ارائه تعریف دقیق و شناخت حقوق برای اقلیت ها صورت گرفته است ولی به نتیجه موثری نرسیده اند. در دین اسلام نیز رعایت حقوق اقلیتها بویژه اقلیتهای دینی مورد توجه قرار گرفته است .آنان از حقوق متنوعی مانند حقوق سیاسی ، اجتماعی،مدنی و... بهرهمند می گردند که مجموع این حقوق سبب می شود شأن انسانی آنان رعایت و هویت اقلیتی آنها نیز مستدام گردد. آنچه مسلم است این است که پیامبر صلی الله علیه وآله در سیره ورفتار خویش به خوبی احترام به حقوق اقلیت را به اجرا گذاشته است تا جائیکه ایشان با برخی از این اقلیت ها پیمانی تحت عنوان « عقد ذمه» منعقد ساخته اند. باید توجه داشت حفظ حاکمیت ملی ، تمامیت ارضی واستقلال سیاسی و همچنین وحدت ملی وامنیت ملی که حقوق اساسی ومسلم هر دولتی محسوب میشود در واقع بقای دولت است و ارتباط مستقیم و نزدیک با حیات آن دارد لذا در فرمانی حضرت علی (ع) به مالک میفرمایند : افراد جامعه ای که زمامداری آن را به عهده گرفته ای با حقایق ناب اسلامی آشنا بنما و آنها را در سیر نهایی کمال خود قرار بده زیرا هر انسان ذی حقی میتواند از حقوق خود سوء استفاده کرده و باتوجه به موقعیتی که اسلام در اختیار آن قرار داده است ، حقوق دیگران را ضایع کند و موجبات اخلال در نظم عمومی و فساد اخلاقی اجتماعی را فراهم کند. با توجه به سخنان امام علی (ع) باید در وضع قوانین جهت احقاق حق اقلیت ها دقت لازم را بکار بگیریم تا سبب تضعیف دین افراد آن جامعه و حکومت اسلامی نشویم.
کلمات کلیدی : حقوق اقلیت ها حکومت پیامبر اقلیت دینی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حقوق بین الملل حقوق بشر