اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر میزان پرخاشگری واضطراب کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی

اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر میزان پرخاشگری واضطراب کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی

طیبه مالمیر1 زهرا علیزاده صفا2 سندس کاشانی خطیب3

1) دانشجوی دکترا روانشناسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن
2) دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن
3) دانشجوی دکترا روانشناسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی(3hpsconf.com)
چکیده :
چکیده زمینه و هدف: هدف از مطالعه حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر میزان پرخاشگری واضطراب کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی بود. روش: در یک پژوهش شبه¬آزمایشی و در قالب طرح پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل 30 نفر از مادران کودکان هفت تا هشت ساله¬ حاضر در مدارس منطقه¬ی یک شهر کرج با روش نمونه¬گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه (15 نفره) آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس درجه¬بندی رفتاری کانرز و سیاهۀ رفتاری کودک ((CBCL بودند. برای تحلیل داده¬ها از روش تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. یافته¬ها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر دلبستگی منجر به کاهش پرخاشگری ِگروه آزمایش طی سه مرحله پیش¬آزمون، پس¬آزمون و پیگیری شده است. همچنین درمان مبتنی بر دلبستگی به نحو معناداری علایم اضطراب کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی را کاهش داد بحث و نتیجه¬گیری: نتایج این پژوهش ضمن بسط و گسترش ادبیات پژوهشی مربوط به مداخله¬های دلبستگی¬محور، می¬تواند در موقعیت¬های بالینی و در درمان مشکلات نقص توجه- بیش¬فعالی کودکان مورد استفاده قرار گیرد. کلمات کلیدی: درمان مبتنی بر دلبستگی، بیش¬فعالی- نقص توجه ،پرخاشگری ،اضطراب
کلمات کلیدی : کلمات کلیدی: درمان مبتنی بر دلبستگی بیش¬فعالی- نقص توجه پرخاشگری اضطراب