تأثير ميزان استفاده از فناوري ICT در بهبود فرآیند آموزشي درس علوم تجربی

تأثير ميزان استفاده از فناوري ICT در بهبود فرآیند آموزشي درس علوم تجربی

حسین خدری1 علی خدری2 مهرآفاق سراوانی3

1) دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی،مربی دانشگاه آزاداسلامی گنبدکاوس ،ایران
2) دانشجوی پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی گلستان،گرگان.ایران
3) کارشناسی علوم تربیتی،مدیردبستان ، آموزش وپرورش گنبدکاوس،ایران

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی(3hpsconf.com)
چکیده :
چكيـده موضوع پژوهش حاضردرزمینه استفاده ازفناوری اطلاعات وارتباطات ،با هدف شناخت و آگاهي نقش استفاده از فناوري در بهبودفرآیند آموزشي درس علوم تجربی ازدیدگاه معلّمان بود.جامعه ی پژوهش نیزشامل کلیه ی معلمان مقطع ابتدایی مشغول به خدمت درسال تحصیلی 1389- 1388شهرستان گنبدکاوس بوده است..نمونه ی آماری باحجم 300 نفرازبین 1146 نفر،با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده وروش پژوهش، توصيفي ازنوع پيمايشي براساس پرسشنامه ی محقق ساخته با تعیین روایی توسط متخصصان واساتیددانشگاهی وپایایی بایک اجرای آزمایشی برروی 30 نفرازجامعه ی آماری مورد نظر (باضريب آلفاي كرونباخ 82/0) گردآوری شده است.اطّلاعات جمع آوری شده دردوسطح توصيفي واستنباطي ازطريق نرم افزارspss موردتجزيه وتحليل قرار گرفت . نتایج پژوهش نشان دادکه با استفاده ی بیشتر از فناوري توسّط معلّمان در هنگام تدريس علوم تجربی ، منجربه بهبود فرآیند آموزشي، مشاركت فعال دانش‌آموزان در فرآیند تدريس و افزایش ميزان پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان در درس علوم می شود.این نتایج درپژوهش های صادقيان1384،آلبالوشي و آلخاليفا 2002-2003 ، جی سیوین وکاچالا 1997، بیکر ،گیرهارت و هرمن 1994 و..نیزبیان شده است.
کلمات کلیدی : واژه های کلیدی: پيشرفت تحصيلي روش تدريس فعّال فرآیندآموزشي فناوري اطلاعات وارتباطات