اثر بخشی آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تنظیم هیجانی و کنترل خشم دانش آموزان تهران

اثر بخشی آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تنظیم هیجانی و کنترل خشم دانش آموزان تهران

لیلا احمدی1

1) دانشجوی ارشد روان شناسی عمومی

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی(3hpsconf.com)
چکیده :
چكيده هدف : هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تنظیم هیجانی و کنترل خشم دانش آموزان شهر تهران بود. روش : این پژوهش تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود که جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانش آموزان مدارس دخترانه مقطع دبیرستان (16-14ساله) شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 که در مدارس مشغول به تحصیل هستند می باشد که بعد از مراجعه به آموزش و پرورش شهر تهران از بین تمام مناطق، چند منطقه بصورت تصادفی و از بین این مناطق، چند مدرسه بصورت تصادفی، حدود 200 دانش آموز انتخاب شد که با توجه به ماهیت پژوهش، 30 دانش آموز دختر مقطع دبیرستان در شهر تهران که 15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه لیست انتظار به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای می باشد به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و جهت جمع‌آوری اطلاعات از از برنامه آموزشی– درمانی شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی کابات زین و همکاران(1992) و پرسشنامه های تنظیم هیجانی گروس و جان (2003) و کنترل خشم رضاخانی گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها : یافته ها از طریق روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره انجام شد که بدین منظور فرضیه پژوهش مبنی بر وجود رابطه مثبت و معنادار بین آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی و تنظیم هیجانی دانش آموزان موثر است و هم چنین نتایج حاصل از رابطه مثبت و معنادار بین آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی و کنترل خشم دانش آموزان موثر است وجود دارد. در مجموع می توان نتیجه گرفت که آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تنظیم هیجانی و کنترل خشم دانش آموزان موثر بوده و رابطه مثبت و معناداری داشته است. واژه هاي كليدي : آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی،تنظیم هیجانی، کنترل خشم
کلمات کلیدی : واژه هاي كليدي : آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی تنظیم هیجانی کنترل خشم