اختلال نوشتن و درمان آن

حسن انتظاری1 حسام پورشالچی2 مهدی پوراشرفی3

1) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی تبریز، ایران -
2) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی تبریز، ایران -
3) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی تبریز، ایران - mehdipourashrafi1372

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(3ibsconf.com)
چکیده :
نارسایی ها و اختلالات یادگیری یک اصطلاح کلی است که شامل یک گروه ناهمگون از دشواری های یادگیری است که به صورت های گوناگون مانند مشکلاتی اساسی در گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، استدلال کردن یا توانایی درک ریاضی متجلی می شود. معمولا اختلال یادگیری در نوشتن با پیشرفت کند و ضعیف در مهارت های تحصیلی همراه است ، بخش عمده ای از دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری نوشتن از نظر تحصیلی عقب تر از هم سن و سال های خود می باشند و معمولا افت تحصیلی در این دانش آموزان مشهود می باشد . از این رو با شناخت درست و دقیق از اختلال یادگیری نوشتن و دانش آموزان مبتلا به این اختلال می توان با یک سری اقدام های مناسب و به موقع از بروز مشکلات تحصیلی در این دانش آموزان جلوگیری نمود . با توجه به این که نوشتن در دنیای امروز یک نیاز ضروری و حیاتی است و فردی که در این مهارت مشکل داشته باشد در وضعیت نامطلوبی قرار می گیرد ، پس در آموزش دانش آموزان مبتلا به اختلال نوشتن لازم است از روش های آموزشی و درمانی مناسبی استفاده شود . این مقاله به معرفی اختلال یادگیری در نوشتن و دیکته می پردازد و راهکارهای آموزشی و درمانی مفیدی نیز در این زمینه ارائه می دهد.
کلمات کلیدی : اختلال یادگیری اختلال نوشتن درمان