اعتباریابی کیفی مدل مفهومی مدرسه سالم با تاکید بر توسعه سلامت سازمانی

اعتباریابی کیفی مدل مفهومی مدرسه سالم با تاکید بر توسعه سلامت سازمانی

حمید رحیمیان1 عباس عباس پور2 محمد رضا مهرگان3 فرشته هدایتی4

1) دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
2) دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
3) استاد مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران
4) دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(3ibsconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تشکیل دهنده؛ ارائه مدل مفهومی و اعتباریابی کیفی مدرسه سالم با تاکید بر بعد سلامت سازمانی صورت گرفت. راهبرد این پژوهش کیفی و در آن برای شناسایی عوامل ایجاد مدرسه سالم از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل اسناد، مدارک، متون و صاحب نظران حوزه مدیریت آموزشی به ویژه در مدارس بود. برای نمونه گیری از روش هدفمند استفاده گردید؛ بدین معنا که منابعی انتخاب گردیدند که بیشترین اطلاعات و داده را برای پاسخ به سوال تحقیق فراهم نمودند. نمونه گیری تا نقطه رسیدن به حداکثر اطلاعات، یا نقطه اشباع صورت گرفت. بر این اساس از 51 متن و 15 مصاحبه تخصصی برای گردآوری داده ها استفاده گردید. نتایج نشان داد که مدیر آموزشی، رهبری آموزشی، ویژگی های دموگرافیک مدرسه، ویژگی های معلمان، فرهنگ مدرسه، تعهد سازمانی معلم، رفتار شهروندی، خشنودی شغلی معلم، پیشرفت تحصیلی و سلامت دانش آموزان از مهمترین عومال تشکیل دهنده مدرسه سالم می باشند. جهت اعتباریابی الگوی مفهومی مدرسه سالم از تکنیک دلفی استفاده شده است. در دور اول 9 عامل که میانگین بالای 7 را کسب نمودند؛ با ضریب توافق 624/0 که مورد پذیرش و توافق قرار گرفتند. در دور دوم نیز همین عوامل با ضریب توافق 703/0 مورد توافق قرار گرفتند.
کلمات کلیدی : کلید واژه ها: مدرسه سالم سلامت سازمانی سلامت سازمانی مدرسه تحلیل مضمون تکنیک دلفی