صنعت جهانگردی و تأثیر آن بر اوضاع اقتصادی عصر پهلوی (چالشها و آسیب ها)

صنعت جهانگردی و تأثیر آن بر اوضاع اقتصادی عصر پهلوی (چالشها و آسیب ها)

شهناز آقایی هروانی1 سید احمد صمدیان2 سمیرا ضابطی3 جواد میرزایی موحد4 صابر وهابی5 کوروش محمدی6 علی روشن7

1) دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ایران‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات
2) دانش آموخته مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران جنوب
3) دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تاریخ ایران دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات
4) دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تاریخ اسلام دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات
5) دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تاریخ اسلام دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات
6) دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تاریخ اسلام دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات
7) کارشناس ارشد ایران شناسی دانشگاه آزاد اسلامی محلات

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(3ibsconf.com)
چکیده :
صنعت جهانگردی از مهمترین ارکان اقتصادی هر کشوری است که میتواند اثرات خود را در ساختار سیاسی آن کشور بگذارد. این امر می تواند با توسعه روابط خارجی ورود جهانگردان خارجی به هر کشوری رونق بگیرد. یکی از ادوار مهم تاریخ ایران، عصر پهلوی است. صنعت گردشگری در این دوره با توجه به اهمیت اقتصادی آن به عنوان دروازه ای جهت ورود کالاها و خدمات و فرهنگ خارجی به ایران لحاظ می شد. این صنعت به چندین برنامه پنج ساله و و افزایش اعتبارات نسبت به برنامه های قبل هر سال شاهد پیشرفت چشمگیری بود. با این وجود صنعت گردشگری کشور هیچگاه به توازن مطلوب دست نیافت و شاید مهمترین علت آن اتخاذ اهداف و سیاست های نادرست و تنگناهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و عدم توسعه ساخت اقتصادی و زیربنایی بود. این نوشتار قصد دارد نقش و تأثیر صنعت جهانگردی را بر اوضاع اقتصادی ایران عصر پهلوی در چهارچوب برنامه های توسعه پنج ساله در قالب روش های توصیفی، تحلیلی، و با تکیه بر اسناد و مدارک و منابع مورد بررسی قرار دهد.
کلمات کلیدی : عصر پهلوی اول و دوم صنعت جهانگردی اقتصاد فرهنگ توریست