تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر هوش هیجانی و هوش معنوی و شادکامی دانش‌آموزان دبیرستان و پیش‌دانشگاهی

تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر هوش هیجانی و هوش معنوی و شادکامی دانش‌آموزان دبیرستان و پیش‌دانشگاهی

فریبا ویسه1 زهره رافضی2 ملکه مشهدی فراهانی3

1) کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
2) استادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
3) استادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(3ibsconf.com)
چکیده :
چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر هوش هیجانی و هوش معنوی و شادکامی دانش آموزان دختر دبيرستان و پیش‌دانشگاهی معارف و علوم قرآنی صدرا، در قالب يک طرح شبه آزمايشي پيش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. در اين پژوهش دو گروه 30 نفري از دانش آموزان دختر مقطع دبيرستان و پیش‌دانشگاهی ناحيه 3 آموزش و پرورش شهرستان کرج با روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمايش و کنترل قرار گرفتند. 12 جلسه 5/1 ساعته آموزش مهارت هاي زندگي براي گروه آزمايش اجرا شد در حاليکه گروه کنترل در آن مدت به فعاليتهاي عادي تحصيلي خود مشغول بودند. داده هاي پيش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسشنامه هاي شادکامي آکسفورد، هوش هيجاني بار-ان و هوش معنوي جمع آوري شدند. روش تحليل کوواريانس جهت تجزيه و تحليل آماري داده ها استفاده گرديد. نتايج نشان داد که آموزش مهارت هاي زندگي بصورت معني داري موجب افزايش هوش هيجاني و مولفه هاي آن شامل مديريت استرس، مهارت بين فردي، خلق عمومي، سازگاري و ابعاد درون فردي مي شود همچنين آموزش مهارت هاي زندگي بصورت معني داري هوش معنوي و شادکامي را در دانش آموزان افزايش داد.
کلمات کلیدی : واژگان كليدي: آموزش مهارت‌های زندگی هوش معنوی هوش هیجانی شادکامی.