اصول طراحی مدرسه با نگاهی به امکان رشد خلاقیت از طریق ملاحظات طراحی

اصول طراحی مدرسه با نگاهی به امکان رشد خلاقیت از طریق ملاحظات طراحی

کورش فضائلی1 طاهر وحیدی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، پردیس دانشگاه گیلان،
2) استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان،

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(3icesconf.com)
چکیده :
مدارس که نقش اساسی در پرورش و رشد دانش اموزان را دارند، در کشورهای جهان سوم بدون توجه به رویکرد های محیط خلاقانه طراحی شده اند. پرورش خلاقیت دانش اموزان در مدارس که به عنوان اصلی ترین سرمایه بشر در امروزه به حساب می آید ، به عوامل گوناگونی بستگی دارد که عوامل فیزیکی و محیطی از مهمترین موارد رشد خلاقیت در سنین کودکی است که بررسی و اجرای دقیق و خلاقانه آن باعث ایجاد محیطی شاداب و خلاق می گردد که با این کار حس مشارکت ، انگیزه و کنجکاوی در کودکان مدرسه تحریک می گردد و دانش اموزان خود را بخشی از مدرسه وسهیم در آن می دانند فرض بر این است که خصوصیات فیزیکی و معنایی فضا می تواند در رشد و خلاقیت دانش اموزان تاثیر گذار باشد و همچنین کدام عوامل فیزیکی بر خلاقیت دانش اموزان وارتقا سطح علمی انان موثر است؟ در این پژوهش که به صورت توصیفی - تحلیلی می باشد و با استفاده از یافته های افراد صاحب نظر ،استانداردهای طراحی خلاقانه ،چگونگی تاثیر عوامل فیزیکی و محیطی بر طراحی فضاهای خلاق مشخص و راه کارهایی ارائه گردید. افزایش خلاقیت، مشارکت ، فضاهای راحت و پاسخگو و مهارت های اجتماعی در مدارس با اجرای فضاهایی خلاق از طریق تاثیر موثر عوامل فیزیکی و محیطی همچون نور، رنگ ، مبلمان ، صوت و آلودگی ، حرارت و تهویه ، تناسبات ابعاد و سازماندهی به دست می آید.
کلمات کلیدی : مدارس محیط فیزیکی خلاقیت ملاحظات طراحی