تاثیر ساختار سازمانی بر عملکرد صادراتی در شرکت¬های مدیریت صادرات (مطالعه موردی: شرکت مدیریت صادرات فناوری ایرانیان)

تاثیر ساختار سازمانی بر عملکرد صادراتی در شرکت¬های مدیریت صادرات (مطالعه موردی: شرکت مدیریت صادرات فناوری ایرانیان)

فرزانه سادات هاشمی1 علی باقی نصرآبادی2 مهیار زرگر3 سمیرا ضابطی4 محمدحسین طباخیان5

1) دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق
2) استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق (ع) قم
3) دانش‌آموخته کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات
4) دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تاریخ ایران دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات
5) دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تاریخ اسلام دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(3icesconf.com)
چکیده :
هدف این تحقیق بررسی تاثیـر ساختار سازمانی بر عملکرد صادراتی در شرکت مدیریت صادرات فناوری ایرانیان می¬باشد. سوال اصلی این است که: ساختار سازمانی چه تاثیری بر عملکرد صادراتی در شرکت های مدیریت صادرات می گذارد؟ تحقيق حاضر از لحاظ روش تحقیق توصیفی- علی و از لحاظ هدف از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کارکنان شرکت مدیریت صادرات فناوری ایرانیان می¬باشد که بر اساس آمار جمعاً 128شرکت عضو می¬باشد. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 98 شرکت برآورد شده است. روش نمونه¬گیری در این تحقیق از نوع نمونه¬گیری تصادفی ساده است. به منظور جمع آوری داده¬ها از پرسشنامه پیش ساخت آدو قیامفی و کورنلیوسن (2013) که بر اساس طیف پنج درجه¬ای لیکرت تقسیم¬بندی شده¬اند، استفاده شده است. به منظور بررسی تاثیر بین متغیرها از ضریب رگرسیون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده¬ها با کمک نرم افزار 21 SPSS صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد ساختار سازمانی و ابعاد آن (اندازه شرکت، سابقه مدیریت، تعهد منبع و درجه بین المللی شدن) بر عملکرد صادراتی تاثیر می¬گذارد.
کلمات کلیدی : اندازه شرکت تعهد منبع درجه بین المللی شدن ساختار سازمانی سابقه مدیریت عملکرد صادرات