بررسی و شناخت عوامل رشد تجارت با توجه به موقعیت مکانی بندر لنگه

بررسی و شناخت عوامل رشد تجارت با توجه به موقعیت مکانی بندر لنگه

ندا رستمی1 آسیه آذری2 محمد حسن پارسا3

1) دانشجوی کارشناسی معماری
2) کارشناسی ارشد معماری
3) کارشناسی ارشد معماری

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(3icesconf.com)
چکیده :
در جهان امروز امور اقتصادي از مهمترين ابزارهاي ارتباط بين ملل مختلف بوجود آمده و بسياري از اهداف سياسي، اجتماعي و فرهنگي را از طريق مناسبات اقتصادي به ثمر مي نشيند. لذا وجود مركزي براي هدايت فعاليت هاي پراكنده تجاري و جهت دادن امور بازرگاني به سمت مطلوب، ضروري به نظر مي رسد. اين مركز مي تواند دست اندركاران امر تجارت را از جزئيات مسائل بازرگاني مطلع ساخته و شناخت و آگاهي نسبت به امكانات و محدوديت ها در اين زمينه را قوت بخشد. اتحاديه جهاني مراكز تجارت در سال 1970 تاسيس شد تا موجبات تسهيل تجارت جهاني را از طريق نزديك كردن صادركنندگان كالا، واردكنندگان و توليدكنندگان خدمات فراهم نمايد. مراكز تجاري جهاني به خاطر كسب سود يا اهداف سياسي ايجاد نشده اند، بلكه هدف اساسي آنها كمك به توسعه تجارت جهاني است. يك «مركز تجارت جهاني» سبب مي شود كه همه فعاليت هاي تجاري در زير يك سقف انجام گيرد. اين مركز موجبات دسترسي جامعه بازرگانان را به خدمات سريع و بازارهاي جهاني فراهم مي كند و به طور كلي به موفقيت در عرصه تجارت جهاني ياري مي رساند. احداث مركز تجارت بين المللي در كشور ما مي تواند در شناساندن ظرفيت داخلي به جهانيان و به ويژه كشورهاي منطقه و كشورهاي اسلامي تاثيرگذاري انكار ناپذيري داشته باشد. براي دستيابي به رشد اقتصاد كشور راهي جز صادرات غير نفتي نيست، زيرا به دليل پايان پذير بودن منابع طبيعي، اتكاء به آن شانس چنداني براي رشد و توسعه در اختيار قرار نخواهد داد. مركز تجارت بين المللي مي تواند سياست هاي بازرگاني را با استفاده از خدمات الكترونيكي، بيمه، گمرك و حمل و نقل، بانك و شبكه اطلاع رساني در اختيار تجار قرار دهد تا تسهيلات تجاري فراهم آورد. اين مركز بايد در يكي از قطب هاي عمده كشور نظير ساحل خليج فارس باشد تا علاوه بر توانايي، ارائه كليه امكانات اقتصادي، تجاري، بازرگاني، سياسي و فرهنگي براساس اصل عدم تمركز سبب ايجاد مشكلات عديده بلند مدت در حد ملي و منطقه اي نگردد.
کلمات کلیدی : تجارت مراکز تجاری بندر لنگه