رابطه‌ اثربخشی ارتباطات سازمانی با اشتیاق شغلی در اداره بهزیستی شهرستان سنندج

رابطه‌ اثربخشی ارتباطات سازمانی با اشتیاق شغلی در اداره بهزیستی شهرستان سنندج

سوما مظفری1 منصور ایراندوست2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تحول. دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
2) استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(3icesconf.com)
چکیده :
چکیده: هدف از انجام اين ‌پژوهش، بررسي رابطه‌ی اثربخشی ارتباطات سازمانی با اشتیاق شغلی در اداره بهزیستی شهرستان سنندج است. از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها، رویکرد پیمایشی بر پژوهش حاکم است. از منظر هدف و ماهیت نیز چون پژوهش قصد کاربرد دانش برای به‌کارگیری در یک زمینه خاص و ارائه راهکارهای مناسب در جهت بهبود وضعیت اشتیاق شغلی در سازمان مورد مطالعه را دارد از نوع کاربردی به‌شمار می‌آید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه‌کارکنان اداره بهزیستی شهرستان سنندج است که در زمان انجام پژوهش تعداد آنان برابر با 135 نفر بوده است. نمونه آماری و حجم آن در این پژوهش مطابق با جدول مورگان برابر با 103 نفر است. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها در این پژوهش، پرسش‌نامه است. جهت سنجش اثربخشی ارتباطات سازمانی از پرسش‌نامه رابینز (2005) که شامل شش بعد و 26 سؤال‌، و برای سنجش اشتیاق شغلی از پرسش‌نامه معتبر شوفلی و همکاران(2002) شامل سه بعد و 16 سؤال‌‌ استفاده شد که همگی بر اساس طیف لیکرت هستند. پایایی پرسشنامه‌ها به‌روش آلفای کرونباخ برای متغیرهای اشاره شده به ترتیب 767/0، 932/0 محاسبه شد. روایی آزمون نیز با روش اعتبار محتوا توسط صاحب‌نظران تأیید شد. میزان اثر بخشی ارتباطات سازمانی و میزان اشتیاق شغلی در جامعه آماری در وضعیت کم قرار داشت. یافتههای نهایی پژوهش بیانگر ارتباط معکوس و معنیدار بین اثربخشی ارتباطات سازمانی با اشتیاق شغلی در سازمان مورد مطالعه است. بین ابعاد اثر‌ بخشی ارتباطات‌ سازمانی و اشتیاق سازمانی ارتباط معکوس و معناداری یافت شد.
کلمات کلیدی : اثربخشی ارتباطات سازمانی اشتیاق شغلی اداره‌کل بهزیستی شهرستان سنندج