بهبود کموتاسیون ماشین dc با استفاده از جاروبک‌های متحرک و قابلیت جبرانسازی

بهبود کموتاسیون ماشین dc با استفاده از جاروبک‌های متحرک و قابلیت جبرانسازی

ابراهیم کاظم زاده1 مجتبی آقا میر سلیم2 مجتبی زارع بناد کوکی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد برق سیستم های قدرت ، دانشگاه شیراز ،
2) استاد تمام در رشته ی برق ،دانشگاه امیر کبیر تهران، ایران
3) دانشجوی کارشناس برق قدرت ، دانشگاه تفرش ،

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(3icesconf.com)
چکیده :
در این مقاله روشی برای حذف قطب های کمکی متداول در موتور های DC ارائه شده است که با جابجا کردن هوشمند جاروبک ها ، مانع از آسیب رسیدن به کموتاتورها حین کموتاسیون می شود. متناسب با اینکه جابجایی جاروبک ها باعث عکس العمل طولی می شود، سیستمی برای جبرانسازی این اثر نیز در نظر گرفته شده است. استفاده از قطب های کمکی برای خنثی کردن عکس العمل عرضی آرمیچر معایبی نظیر تلفات زیاد، تنشهای الکترومغناطیسی در درون موتور ، اشغال فضای محدود استاتور و ایجاد جرقه در بار های زیاد و بارهای بیشتر از بار نامی و... را دارد. در این طرح متناسب با میزان بار خروجی ، به صورت هوشمند محل دقیق محور خنثی مغناطیسی(که در اثر بارگیری از زاویهی صفر به زاویه ی دیگری منتقل شده است) را پیدا کرده و جاروبکها را به این نقطه جدید منتقل میکند. همچنین افت ولتاژ ناشی از عکس العمل طولی آرمیچر را از طریق تغییر ولتاژ تحریک جبرانسازی می کند.تغییرات فلوی مغناطیسی در موتور در حین این عملیات با نرم افزار Maxwell 16.0 شبیهسازی شده و مدار کنترل و عملکرد الکتریکی موتور در قسمت Simulink نرم افزار Matlab شبیه سازی شده است.
کلمات کلیدی : جاروبک جریان تحریک محور خنثی مغناطیسی کموتاسیون کوموتاتور