بررسی رابطه عزت نفس کودکان و موفقیت آنها در مهارت های اجتماعی

بررسی رابطه عزت نفس کودکان و موفقیت آنها در مهارت های اجتماعی

شیرین شفیعی1 محمد سعید شفیعی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
2) دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(3icesconf.com)
چکیده :
عزت نفس، اطمینان به خود و ارزش قایل شدن برای خود را به همراه می آورد. مردم منطبق با خود انگاره خود و توقعات خودشان و دیگران رفتار می کنند. تصور شخص از خودش، تعیین کننده سرنوشت او خواهد بود. انتقاد کردن از کودک نه فقط از انگیزه حرکت می کاهد، بلکه همچنین تأثیری منفی بر عزت نفس دارد که بر سطح توقع از خود تأثیر می گذارد. مهارت های اجتماعی، روشی برای بهبود مهارت های اجتماعی دانش آموزان است. آموزش مهارت اجتماعی بر پایه این اصل قرار دارد که مشکلات کودکان در مهارت های اجتماعی غالبا به این دلیل است که کودکان نمی دانند در موقعیت های اجتماعی چه کار کنند و می توان کودکان را برای غلبه برای این مشکلات آموزش داد. هدف از ارائه این پژوهش، تبیین رابطه بین مؤلفه¬های عزت نفس و مهارت¬های اجتماعی کودکان است که در یک گروه 100 نفری از کودکان10-8 سال اصفهانی در نقاط مختلف شهر که بگونه تصادفی انتخاب شدند، مورد ارزیابی و بررسی قرار می¬گیرد. نتایج تحقیق نشان داد مولفه¬های عزت نفس شامل امنیت، خودپذیری و خودباوری، پیوندجویی و مشارکت، رسالت، شایستگی، احساس مدیریت و تسلط بر همسالان و تفکر وتصمیم¬گیری در امور رابطه مثبت و معناداری با موفقیت در مهارت¬های اجتماعی کودکان دارند.
کلمات کلیدی : کودکان عزت نفس مهارت¬های اجتماعی موفقیت.