اندازه گیری و ارزیابی میزان آلودگی صوتی تراکتور والترا T150 و مسی فرگوسن 285

اندازه گیری و ارزیابی میزان آلودگی صوتی تراکتور والترا T150 و مسی فرگوسن 285

محمد مهران زاده1 مهرداد قاسمی نژاد2 مهدی دامن باغ3

1) عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
2) کارشناس ارشد مکانیزاسیون کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
3) کارشناس ارشد مکانیزاسیون کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(3icesconf.com)
چکیده :
یکی از بخش های مهم عملکرد اقتصادی یک نظام ماشینی در کشاورزی، عملکرد راننده است. یک مدیر ماشین ها ممکن است اطلاعات کافی درباره عملکرد ماشین و تراکتور داشته باشد، ولی اگر عملکرد راننده بهینه نباشد عملکرد کل مجموعه کاهش خواهد یافت. به منظور اندازه گیری و ارزیابی میزان آلودگی صوتی تراکتور والترا T150 و مسی فرگوسن 285 ، از دو مدل تراکتور، مسی فرگوسن 285 بدون کابین و والترا T150 کابین دار استفاده گردید. در این تحقیق آزمون هایی جهت تعیین سطح فشار صدا و شناخت منابع عمده تولید صدا و روند انشار آنها و همچنین عوامل تاثیرگذار بر سروصدای تراکتورها انجام گرفت. نتایج نشان داد که بیشترین سطح صدای تراکتور بدون کابین و کابین دار به ترتیب db1/96 و db3/79 می باشد که این برای تراکتور کابین دار، در مقایسه با حد استاندارد db85، نگران کننده است. با افزایش سرعت دورانی موتور از rpm1500 تا rpm2200، میانگین سطح صدای کلی تراکتور مسی فرگوسن db5/5 و والترا db4/6 افزایش نشان می دهد. این افزایش بین سرعت های موتور rpm1500 و rpm1750 از لحاظ آماری معنی دار نبوده، ولی بین سرعت های موتور rpm1750 و rpm2000 و rpm2200 در سطح 1% اختلاف معنی داری نشان می دهد. همچنین تغییرات دنده و بار روی تراکتور کابین دار، تاثیرمعناداری بر مقادیر سطح صدا ندارد، حال آنکه برای تراکتور بدون کابین، تغییرات سطح فشار صدا، محسوس تر می باشند. به طور کلی، کابین تراکتور مانع از افزایش سطح فشار صدای ناشی از تغییرات دنده و بار روی تراکتور می شود و تاdb10 کاهش سطح فشار صدای میانگین را در پی خواهد داشت. برای جلوگیری از آسیب های ناشی از سروصدا، استفاده از محافظ های گوش برای راننده و سرنشینان تراکتور بدون کابین توصیه می شود.
کلمات کلیدی : تراکتور صدا فشار کابین موتور