بررسي اثر جدا سازي دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدايي بر ميزان ناكامي، پرخاشگري، روابط با همسالان و روابط با مراجع قدرت

بررسي اثر جدا سازي دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدايي بر ميزان ناكامي، پرخاشگري، روابط با همسالان و روابط با مراجع قدرت

مسعود حسین پور زنوزی1

1) روانشناس

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(3icesconf.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوت میزان ناکامی و پرخاشگری و همچنین میزان روابط دانش آموزان مقطع ابتدایی در مدارس مختلط با اين مقادير در مدارس منفک می باشد. پژوهش حاضر از نوع علّی – مقایسه ای پس رویدادی بوده و در آن با استفاده از پرسشنامه سنجش خشم كودكان، ساخته شده توسط نيلسون و همكاران (سال 2000)، چهار زير مقياس ناكامي، پرخاشگري، روابط با همسالان، و روابط با مراجع قدرت، در دو گروه دانش آموزان مدارس مختلط و منفك سنجيده و با يكديگر مقايسه شده است. نتايج حاصل از اين سنجش ها، با استفاده از نرم افزار SPSS.18 و به تفكيك هر يك از زير مقياس ها، با استفاده از آزمون تحليل واريانس چند متغير مانوا (manova) مورد تجزيه و تحليل قرارگرفت. در نتيجة اين بررسي ها، ميزان ناكامي و پرخاشگري در مدارس منفك بطور معناداري بيش از اين دو ميزان در مدارس مختلط بود. همچنين با اندازه گیری روابط دانش آموزان با همسالان و مراجع قدرت (شامل آموزگاران، والدين و...) نيز، در مدارس منفك مقادير بيشتري احراز گرديد.
کلمات کلیدی : تفكيك جنسيتي ـ مدارس مختلط ـ ناكامي كودكان ـ پرخاشگري دانش آموزان