آنالیز ارتعاشی پوستهی استوانهای کامپوزیتی دوار دارای حفره
آنالیز ارتعاشی پوستهی استوانهای کامپوزیتی دوار دارای حفره
مرتضی رسولی گندمانی1 حسن حدادپور2
1) کارشناس ارشد مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف،
2) استاد مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
محل انتشار :
سومین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(3icesconf.com)
چکیده :
در این مقاله، آنالیز ارتعاشات یک پوسته استوانهای کامپوزیتی دوار حفرهدار با استفاده از روش ریلی ارائه شده است. همچنین روابط جابجایی-کرنش تئوری لاو در پوسته بهکار برده شده است. شرایط مرزی در هر دو طرف بهصورت تکیهگاه ساده میباشد. اثر شتاب کریولیس و نیروی گریز از مرکز در مودهای طولی و محیطی بررسی شده است. نتایج بهدست آمده با نتایج دیگر محققین مقایسه و مطابقت داده شده است. در این روش تأثیر پارامترهایی چون مود محوری، مود محیطی، نسبت ضخامت به شعاع پوسته h/R، نسبت طول به شعاع L/R، سرعت زاویهای پوسته و نسبت طول به عرض حفره d1/d2بررسی گردید. در مود محیطی n، فرکانس ساکن بین فرکانسهای پسرو و پیشرو قرار دارد. با افزایش سرعت زاویهای Ω،فرکانس پسرو به طور یکنواخت کاهش وسپس افزایش مییابد. با افزایش سرعت زاویهای، فرکانس پیشرو ابتدا افزایش، سپس کاهش و دگربار روند صعودی میگیرد. برای هر نسبت L/R، فرکانس ساکن بین فرکانسهای پسرو و پیشرو قرار دارد و فرکانس پسرو بزرگتر از فرکانسهای پیشرو و ساکن میباشد. با افزایش نسبتd1/d2 فرکانسهای پسرو و پیشرو کاهش مییابد ولی فرکانس ساکن با یک شیب ملایم افزایش پیدا میکند.
کلمات کلیدی :
روش ریلی
فرکانس پیشرو
فرکانس پسرو
حفره