تعریف فضای مهد کودک بر مبنای ارزیابی و تحلیل نیاز های کودکان با رویکرد ارتقاء مهارت های اجتماعی انان

تعریف فضای مهد کودک بر مبنای ارزیابی و تحلیل نیاز های کودکان با رویکرد ارتقاء مهارت های اجتماعی انان

بخبیار بهرامی1 شنو زمانی2

1) استادیار دانشگاه کردستان دانشکده هنر و معماری
2) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه پیام نور واحد تهران شرق

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
بر طبق نظر ویگوتسکی بازی عاملی برای تعامل کودکان و در نتیجه رشد اجتماعی انان است. بنابراین محیط هایی که موجب تحریک کودکان برای بازی کردن می شوند، در رشد مهارت های اجتماعی انان تاثیر گذارند. مقاله حاضر به بررسی خواسته ها، علایق و نیازهای کودکان از محیط فیزیکی شان در جهت یافتن ویژگی هایی از محیط که کودکان را ترغیب به بازی و تعامل با دیگران می نماید، می پردازد. برای دست یابی به این هدف با استفاده از روش پژوهش امیخته شامل مشاهده مستقیم رفتار کودکان و مصاحبه با انها با کمک نقاشی و گفتگو، نیازها و علایق کودکان در رابطه با محیط فیزیکی شان بررسی شدند. داده های حاصل از این پژوهشدر محیط نرم افزار اتلس تی ای مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که کودکان دارای علایق و نیازهای خاصی هستند که با در نظر گرفتن انها و راه حل های حاصل از تحقیقات پیشین، می توان راهکارهایی برای طراحی محیط فیزیکی کودکان ارائه داد که موجب افزایش تمایل انها به بازی و در نتیجه رشد مهارت های اجتماعی انان شود.
کلمات کلیدی : کودک مهد کودک بازی مهارت های اجتماعی اتلس تی ای