بررسی نقش تعاملات اجتماعی در افزایش حس دلبستگی به مکان در مجتمع های مسکونی

بررسی نقش تعاملات اجتماعی در افزایش حس دلبستگی به مکان در مجتمع های مسکونی

صادق بهمن پور1 عبدالحمید قنبران2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشكده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تلفن 09390039770،پست
2) استادیار، دانشكده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
در دنیای امروز که انگاره‌های مادی بر تمام وجوه زندگی انسان غالب گشته است؛ تملک حقوقی، اولین نسبت در راستای ایجاد پیوند بین انسان و فضاست. از بین رفتن حس دلبستگی، جدایی افراد از یکدیگر و کمبود تعاملات اجتماعی در کنار سایر معضلات شهری ماحصل دید مدرنیستی به فضا است؛ چنانچه به گفته‌ی نوربرگ – شولتز بسیاری از مردم احساس می‌کنند که زندگی‌شان "بی معنا" است و از "خود بیگانه" شده‌اند. پژوهش حاضر بر این فرض کلی استوار است که "کاربران غالبا نسبت به مکانی حس دلبستگی دارند که آن‌را واجد کیفیاتی "مطلوب" می‌دانند"،‌ از اینرو شناخت و ارزش‎گذاری عامل‌های شکل دهنده حس دلبستگی به مکان، معماران را به طراحی فضای "مطلوب" یاری می‌کند. هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل نقش تعاملات اجتماعی در افزایش حس دلبستگی به مکان در مجتمع¬های مسکونی،ارائه راهکار عملی برای افزایش حس دلبستگی و در پی آن ارتقای کیفیت مجتمع¬های مسکونی توسط طراح است. بنا به طبیعت حس دلبستگی، بخشی از ساختار این پژوهش، متاثر از جنبه¬های انسانی برآمده از حوزه¬های روانشناسی و جامعه¬شناسی است.در این راستا، حس دلبستگی به مکان با بررسی تاثیر شاخص تعاملات اجتماعی ارزیابی شده است. برای این منظور، با کمک گرفتن از ابزار پرسشنامه و مصاحبه و مشاهدات میدانی شاخص مذکور به همراه سایر عوامل تاثیرگذار شناسایی و دسته بندی شده است. سپس با کمک نرم¬افزار SSPS با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه تایید شد و پس از تایید پایایی پرسشنامه، از آزمون های پیرسون، تحلیل واریانس چند عاملی و تحلیل رگرسیون خطی به تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی مبادرت شده و با توجه به نتایج تحلیل¬ها به ارائه راهکارهای علمی و عملی برای ارتقای کیفیت مجتمع¬های مسکونی پرداخته شده است.
کلمات کلیدی : دلبستگی به مکان تعاملات اجتماعی مجتمع مسکونی