اصول نظم بخش در گره چینی

زهرا انصاری1 فاطمه قدیری شاهرضایی2

1) دانشجوی کارشناسی رشته معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، ایران -
2) دانشجوی کارشناسی رشته معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، ایران -

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
نظم بدون تنوع می تواند به یکنواختی یا خستگی منجر شود. تنوع بدون نظم موجب هرج و مرج می شود. اصول نظم بخش شامل محور، تقارن، سلسله مراتب، ریتم و تکرار است. وجود اصول نظم بخش در هنر اسلامی، سبب ایجاد حس وحدت، هماهنگی اجزا و ایجاد حسی خوب در بیننده است. اصول نظم بخش در تمامی هنر اسلامی از گذشته تا کنون قابل ملاحظه است. به گونه ای که حتی اشکال منحنی و پیچیده ای همچون اسلیمی ها نیز از شبکه هایی منظم پیروی می کنند و در نهایت به این شکل در می آیند. با بررسی چند گره چینی نیز این موضوع به سادگی قابل ملاحظه می باشد. هم چنین از نگاه افراد مختلف، این اصول به اشکال مختلفی قابل مشاهده می باشد. در نتیجه با استفاده از اصول نظم بخش سعی در ایجاد نظم هایی متفاوت و جدید، با استفاده از جایگزین کردن یک اصل به جای اصلی دیگر و یا به وسیله ی تغییر شکل اولیه، کرده ایم. این اشکال به وجود آمده کاملا از اصول هندسی پیروی می کنند و می توانند گره ای جدید باشند. هم چنین این فرم های جدید نیز از نظر اصول نظم بخش، ممکن است تابع شکل پیشین خود نبوده و اصل های جدیدی را شامل شود.
کلمات کلیدی : نظم محور تقارن سلسله مراتب ریتم گره