بررسی اثر تونل سازی بر سازه های مجاور با تکیه بر اندرکنش خاک و سازه

بررسی اثر تونل سازی بر سازه های مجاور با تکیه بر اندرکنش خاک و سازه

مهسا طوسی1 محمد امامی کورنده2

1) کارشناس ارشد مهندسی عمران- سازه ، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی
2) استادیار گروه عمران ، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
در تحلیل و طراحی تونل های متروی شهری،یکی از اصلی ترین هدف ها ی موردنظر،تخمین میزان جا به جایی ها در سطح زمین و ارزیابی اثرات آن ها بر روی سازه های فوقانی می باشد.از آن جایی که سه محیط تونل،خاک و سازه با خصوصیات و رفتارهای متفاوت در تماس با یکدیگر قرار دارند،بسیار مهم است که اثر اندرکنش بین این سه محیط در زمان حفاری منظور شود. بنابراین باید اثر متقابل تغییر مکان های ساختمان و زمین با همدیگر و نقش سازه های موجود در جهت کاهش بزرگی تغییر مکان های ناشی از تونلسازی،شناسایی شود.دراین تحقیق،سازه،خاک و تونل با روش عددی اجزاء محدود در نرم افزار آباکوس،به صورت دو بعدی مدلسازی شده اند.جهت مدلسازی حفاری،روش TBMانتخاب شده است.اهمیت موضوع نشست و تأثیر آن بر روی تغییرشکل ها و تنش های ایجاد شده در سازه،مورد بررسی قرار گرفته است.همچنین تغییر فاصله ی جانبی میان سازه و تونل،به عنوان یکی از پارامتر های هندسی مؤثر مورد تحلیل قرار گرفته و اثر آن بر روی رفتار سازه،مقایسه شده است.نتایج نشان می دهد که در طول حفاری تنش ها و تغییر شکل ها در سازه افزایش می یابند.با افزایش فاصله ی محل حفاری از سازه،از میزان تنش ها و تغییر شکل ها کاسته می شود.
کلمات کلیدی : تونل اندرکنش نشست آباکوس TBM