تحلیل عددی تأثیر پارامترهای مقاومت برشی خاک بر ظرفیت باربری دینامیکی پی‌های سطحی

تحلیل عددی تأثیر پارامترهای مقاومت برشی خاک بر ظرفیت باربری دینامیکی پی‌های سطحی

سید محسن حسینی زرگر1 مهدی جلیلی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، مکانیک خاک و پی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
2) استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد سمنان

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
ظرفیت باربری استاتیکی پی‌ها به تفصیل توسط محققین مورد ارزیابی قرار گرفته‌است. اما در مورد اثر بارگذاری‌های دینامیکی بر ظرفیت باربری پی مطالعات اندکی صورت گرفته‌است. در مطالعه حاضر تأثیر بارگذاری دینامیکی بر ظرفیت باربری پی‌های سطحی از طریق بررسی تأثیر پارامترهای مقاومت برشی خاک (زاویه اصطکاک داخلی و چسبندگی) مورد بررسی قرار گرفته‌است. مدل پی منفرد با ابعاد و پارامترهای هندسی مشخص در نرم‌افزار FLAC در حالت دینامیکی تحت بار هارمونیک تحلیل شده‌است. تحلیل‌های دینامیکی تحت پارامترهای مختلف خاک زیر پی انجام شده و نتایج مورد مقایسه قرار گرفته‌اند. مشاهده شد که در حالت خاک ماسه‌ای غیر چسبنده، افزایش زاویه اصطکاک داخلی از 30 به 45 درجه، منجر به دو برابر شدن ظرفیت باربری دینامیکی خاک می‌گردد و افزایش زاویه اصطکاک داخلی خاک چسبنده به 60 درجه، افزایش قابل ملاحظه در ظرفیت باربری دینامیکی را در پی دارد. همچنین در بررسی تأثیر چسبندگی خاک زیر پی مشاهده شد که افزایش چسبندگی از صفر به 20 کیلوپاسکال، ظرفیت باربری دینامیکی پی سطحی را به دو برابر افزایش داده و افزایش چشمگیری در ظرفیت باربری دینامیکی در حالت خاک با چسبندگی 40 کیلوپاسکال مشاهده شد.
کلمات کلیدی : ظرفیت باربری دینامیکی پی بار هارمونیک چسبندگی زاویه اصطکاک داخلی.