مطالعه و ارزیابی تنش های حالت حدی و نهایی در قابهای خمشی فولادی با توجه به نحوه اتصال ورق میانی در مهاربندها

مطالعه و ارزیابی تنش های حالت حدی و نهایی در قابهای خمشی فولادی با توجه به نحوه اتصال ورق میانی در مهاربندها

جواد حسینی فرد1 صادق رودینی2 کامبیز نرماشیری3

1) دانشجویی کارشناسی ارشد عمران گرایش سازه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان،ایران -
2) دانشجویی کارشناسی ارشد عمران گرایش سازه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان،ایران
3) استادیار (سازه)، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان،ایران

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
چكيده يكي از سازه هاي بسيار مهم، قاب های مهاربندی شده١ می باشند، كه براي ايجاد سختي سازه ها در برابر بارهاي جانبي مورد استفاده قرار مي گيرند. یکی از مشکلات ساختمانهای دارای مهاربند، عدم اتصال دو نیمرخ (ناودانی یا نبشی) به یکدیگر است. در این تحقیق سعی بر آن است، خواص استاتیکی و دینامیکی بادبندهای ضربدری به ورق اتصال میانی تحت بار بحرانی2 مورد بررسی قرار گیرد. تمامی عناصر به صورت صلب سه بعدی3 مدل سازی شده، و از برنامه رایانه ای تحلیل سازه ها [ABAQUS]4 برای تحلیل سازه از روش اجزاء محدود5 استفاده شده است. بعد از اتمام مدل سازی، کرنش6، تنش7، تغییر شکل8، شتاب9 و حداکثر انرژی10 جذب شده در مهاربندها بررسی و به صورت نمودار با یکدیگر مقایسه شده اند. با اعمال بارگذاری در سازه و تنش بوجود آمده در بادبندها با در نظر گرفتن معیارهای، بهبود شکل پذیری، جذب انرژی بیشتر، پایداری بیشتر سازه در برابر بارهای جانبی، بهبود خواص استاتیکی، دینامیکی و کنترل ارتعاشات لرزه ای نتایج حاصل از مدل سازی در این تحقیق استفاده از بادبند ممتد نسبت به منقطع پیشنهاد شده است.
کلمات کلیدی : مهاربند باربحرانی نرم افزار آباکوس تغییر شکل انرژی جذب شده