ارزیابی طرح اختلاط آسفالت گرم به روش مارشال با استفاده از دانه بندی مختلف مصالح سنگی

ارزیابی طرح اختلاط آسفالت گرم به روش مارشال با استفاده از دانه بندی مختلف مصالح سنگی

غلامرضا مهدی زاده1 مجتبی دلاوری پاریزی2 ارسلان صالحی کلام3

1) کارشناس ارشد راه و ترابری
2) کارشناس ارشد مدیریت پروژه و ساخت
3) کارشناس ارشد راه و ترابری

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
بتن آسفالتی مرغوب ترین نوع آسفالت محسوب می شود که ترکیبی از سنگدانه، قیر و فیلر می باشد. تهیه طرح اختلاط مخلوط های آسفالتی بر اساس مشخصات فنی و ضوابط طرح، از بخش های مهم عملیات آسفالتی است. به طور کلی هدف از طرح اختلاط، تعیین بهترین ترکیب مخلوط قیر و مصالح سنگی است تا روسازی آسفالتی حاصل از آن دارای بیشترین دوام و عملکرد بوده و در آن به مسائل اقتصادی نیز توجه شده باشد. در مناطق گرم، انتخاب طرح اختلاط با بافت سنگدانه ای درشت تر و کاهش مصرف قیر می تواند از نظر اقتصادی، استحکام و دوام مفید باشد. در این تحقیق، با استفاده از یک نوع مصالح کوهی، دو نوع مخلوط مصالح سنگی با دانه بندی مختلف تهیه شده و با انجام آزمایش های لازم جهت تهیه طرح اختلاط مناسب، مورد ارزیابی قرار می گیرند. قیر مورد استفاده در این تحقیق با درجه نفوذ 70-60 می باشد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که با استفاده از مصالح سنگی درشت تر، با حفظ پارامترهای فنی، کیفی و عملکردی مخلوط آسفالتی، میزان قیر بهینه مصرفی در طرح اختلاط آسفالت به روش مارشال کاهش یافته و وزن مخصوص و مقاومت نمونه های مارشال افزایش می یابد.
کلمات کلیدی : آسفالت گرم طرح اختلاط مارشال دانه بندی مصالح سنگی قیر بهینه