ارزیابی رفتار خستگی مخلوط های آسفالتی حاوی افزودنی های بازیافتی (مروری)

ارزیابی رفتار خستگی مخلوط های آسفالتی حاوی افزودنی های بازیافتی (مروری)

مهیار عربانی1 سید عمید تهامی2

1) استاد گروه عمران ، دانشکده فنی و مهندسی ، دانشگاه گیلان،
2) دانشجوی کارشناسی ارشد راه وترابری ، دانشکده فنی و مهندسی ، دانشگاه

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
تحلیل روسازی راه ها و مواد تشکیل دهنده آنها همواره به دلیل شناخت بهتر رفتار آنان تحت شرایط متفاوت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باعث درک بهتر و در نتیجه طرح روابط دقیقتر می گردد. روسازی بتن آسفالتی به عنوان یکی از بزرگترین مؤلفه های زیربنایی در کشورهای مختلف دنیا، سیستمی پیچیده بوده که با چندین لایه از مصالح متفاوت، با ترکیبات گوناگونی از بارگذاری های ترافیکی نامنظم و شرایط محیطی متغیر مواجه می باشد . بنابراین انجام یک پیش بینی واقع بینانه از عمر خدمت دهی بلندمدت روسازی های آسفالتی، یکی از وظایف چالش انگیز مهندسین روسازی است. عملکرد روسازی های بتن آسفالتی به طور نزدیکی با عملکرد مخلوط آسفالتی مرتبط می باشد. لذا این مدل های عملکردی مخلوط آسفالتی هستند که می توانند پیوند بین فرایندهای گوناگون طرح مخلوط آسفالتی، طراحی روسازی، ساخت و بهسازی را فراهم نمایند. استفاده صد درصدی از مواد قبیل بازیافت در ساخت روسازی راهها، یکی از موارد مهمی است که صنایع مرتبط با آن تجارب زیادی در مورد استفاده از محصولات فرعی در آسفالت بدست آورده اند. با توجه به گستره وسیع کاربرد مخلوط های اصلاح شده در دنیا و کاربرد موردی آن در کشور، ارزیابی رفتارهای مختلف این نوع مخلوط آسفالتی از جنبه های مختلف عملکردی و ایمنی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. فاکتورهای گوناگونی شامل زمان (سرعت بارگذاری، زمان بارگذاری و دورة استراحت، دما، وضعیت تنش،حالت بارگذاری، پیرشدگی و رطوبت( بر روی رفتار و عملکرد تغییرشکل و ترکهای ناشی از خستگی بتن آسفالتی اثرگذارند. لذا در این پژوهش تاثیر افزودنی های مختلف بر عملکرد رفتار دینامیکی و پدیده خستگی مخلوط های بتن آسفالتی مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت.
کلمات کلیدی : افزودنی ها خستگی ترک مخلوط بتن آسفالتی