ارزیابی اثرات سرعت وسایل نقلیه بر ایمنی فرآیند سبقت گیری در راههای اصلی برون شهری (مطالعه موردی: محور بیرجند- قائن)

ارزیابی اثرات سرعت وسایل نقلیه بر ایمنی فرآیند سبقت گیری در راههای اصلی برون شهری (مطالعه موردی: محور بیرجند- قائن)

علیرضا نیک سرشت1 غلامعلی شفابخش2

1) کارشناسی ارشد، گروه راه و ترابری، دانشکده عمران، دانشگاه سمنان
2) دانشیار، گروه راه و ترابری، دانشکده عمران، دانشگاه سمنان

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
حوادث رانندگی 29 درصد از کل مرگ و میر کشور را به خود اختصاص داده و باعث از بین رفتن 3/1 میلیون سال از زندگی ایرانیان شده است. اگر عوامل منجر به میزان بالای سوانح ترافیکی را بررسی کنیم، درمی‌یابیم که عوامل انسانی؛ خصوصاً، سبقت‌های غیر مجاز در بروز آن‌ها نقش اساسی دارد. لذا، در پژوهش حاضر اثر نوع سرعت وسیله نقلیه بر سبقت در راه های اصلی برون شهری که اصلی ترین راه ها در کشور می باشند بررسی می گردد. بدین منظور محور بیرجند-قائن که یکی از مهمترین این نوع جاده ها در استان خراسان جنوبی می باشد مورد بررسی قرار گرفت. برای مدل‌سازی از روش رگرسیون خطی ساده و چندمتغیره استفاده شد و بر اساس نتایج بدست آمده؛ مادامیکه سرعت وسایل نقلیه در بازه پایینی قرار دارند، پارامتر وابسته سبقت رابطه مستقیم با آن خواهد داشت.
کلمات کلیدی : سرعت سبقت ترافیک راه‌های دوطرفه دوخطه