بازخوانی مفاهیم معماری سنتی ایران در سازماندهی فضایی دانشگاه امام صادق(ع)

بازخوانی مفاهیم معماری سنتی ایران در سازماندهی فضایی دانشگاه امام صادق(ع)

سمیه هاتفی شجاع1 مهسا حریری2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری - دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری - دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
معماری مدارس سنتی ایران با هویت و اصولی جامع انگاشته شده¬اند و ساماندهی فضایی مدارس به گونه¬ای است که به نیازهای کاربران هم به بهترین شکل پاسخگو بوده است . متاسفانه در معماری امروز هماهنگی بین بنا ومحیط وجود نداشته و مدارس از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند از این نظر دستیابی به الگویی در جهت بهسازی فضاهای آموزشی ضروری است . هدف این نوشته بازشناسی اصول معماری سنتی ایران در مدرسه امام صادق به عنوان نمونه¬ای موفق از معماری معاصر و درس¬گیری از این ارزشها در معماری مدارس امروز است . تحقیق با روش توصیفی تحلیلی و رویکرد کیفی با استفاده از مطالعات کتابخانه¬ای به این پرسش پاسخ می¬گوید که تجلی مفاهیم معماری سنتی ایران در معماری دانشگاه امام صادق چگونه است ؟ نتایج تحقیق نشان می¬دهد این مجموعه با مفاهیم معماری سنتی کاملا منطبق است و می¬توان به نقش انتظام هندسی ، پیوند معماری با طبیعت ،خلوت ، سلسله مراتب انتظام فضایی ، شفافیت و تداوم ، ایهام و تداعی ، درونگرایی و مرکزیت در آن اشاره کرد .
کلمات کلیدی : معماری ایرانی مدارس معاصر مدرسه امام صادق مفاهیم معماری سنتی معماری مدارس