مقایسه آلاینده های خروجی جت اسکی های دو زمانه و چهار زمانه در بنادر ایران

مقایسه آلاینده های خروجی جت اسکی های دو زمانه و چهار زمانه در بنادر ایران

توران ناصری1 رضا کریم نیا2

1) دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی زیست گرایش سازه، دانشگاه تهران، ایران
2) دانش آموخته کارشناسی مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ایران

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(3icsau.ir)
چکیده :
شناورهای شخصی عموما با نام شرکت سازنده شان شناخته می شوند مانند جت اسکی، Waverunner، Sea-Doo و یا AquaTrax. شناورهای شخصی بر اساس نوع موتور به دو دسته عمده شناور با موتور دوزمانه و شناور با موتور چهارزمانه تقسیم می شوند. میزان خروجی آلاینده ها تابع مستقیمی از نوع موتورمی باشد. با توجه به استفاده روزافزون از شناورهای شخصی در سواحل شمالی و جنوبی ایران، کنترل آلاینده های خروجی آنها می تواند تأثیر زیادی بر آلودگی هوا، دریا و صوت داشته باشد. در این راستا با تعیین میزان آلایندگی موتورها، با سیاست های کنترل ورود شناورهای آلاینده از میزان آلودگی در سواحل کاست. در این تحقیق دو شناور با موتورهای دو زمانه و چهارزمانه در بندر نوشهر واقع در شمال ایران در داخل آب با استفاده از چرخه تست ICOMIA پنج مودی مورد آزمایش قرار گرفتند تا میزان آلایندگی آنها با یکدیگر مقایسه گردد. میزان آلایندگی موتور دوزمانه به ترتیب برای آلاینده های CO، NO و HC به ترتیب 16%، ppm 66 و ppm 43570 تعیین گردید، این مقادیر برای موتور چهارزمانه به ترتیب عبارت بودند از 14%، ppm 82 و ppm 1820. همچنین مقادیر لامبدا برای آلاینده ها محاسبه گردید و نتایج نشان داد که روش Brettschneider با استاندارد ISO 16183 همخوانی دارد و روش Spindt اصلاح شده 15% دست بالاتر می باشد. به نظر می رسد که استراتژی های مدیریتی در سازمان های مرتبط در راستایی باشد که محدودیت هایی در استفاده از شناورهای خصوصی با موتور دوزمانه تنظیم شود، زیرا میزان آلاینده های خروجی این موتورها در مقایسه با موتورهای چهارزمانه بسیار بالاست.
کلمات کلیدی : شناور شخصی آلودگی هوا انتشار آلاینده¬ها جت اسکی ضریب انتشار